De nieuwe Mercedes, de W07, wordt volgens teambaas Toto Wolff geen radicaal andere bolide dan zijn succesvolle voorganger, maar is ook niet ‘super-conservatief’.

Dat vertelt Toto Wolff in interview met Auto, Motor und Sport. “Om het kort te houden: onze nieuwe auto is een evolutie van zijn voorganger, maar wel voorzien van nieuwe, interessante concepten.”

“We zijn geen volledig nieuwe ontwikkelingspaden ingeslagen, maar zijn ook niet super-conservatief geweest”, verduidelijk Wolff. “We hebben geprobeerd een balans te vinden tussen evolutie en revolutie.”

Wolff: ‘Inzetten derde auto’s een spannend idee’

Het bepalen van het ontwikkelingspad was wikken en wegen voor Toto Wolff en Mercedes.

Het was belangrijk die balans te vinden, benadrukt Wolff. Dit omdat het grotendeels gelijk blijven van het reglement het aan de ene kant ‘steeds lastiger maakt tijdwinst te boeken’ als je op dezelfde manier verder gaat, maar er aan de andere kant ook ‘genoeg voorbeelden uit het verleden’ zijn van teams die onder een stabiel reglement toch met iets compleet nieuws kwamen en de plank missloegen.

Volgens de Mercedes-teambaas zal de W07, aangezien de regels dus amper veranderen, er zeker bij zijn introductie grotendeels hetzelfde uitzien als de W06. “Alleen echte experts zullen er iets nieuws aan zien”, denkt hij.

Dat komt echter ook, zo legt Wolff uit, omdat Mercedes dezelfde strategie voor de wintertests hanteert als in 2015 en het merendeel van de nieuwe onderdelen pas tijdens de tweede reeks testdagen zal introduceren.

“Bij de eerste test gaat het erom data te verzamelen, te kijken of de cijfers uit de windtunnel kloppen en kilometers maken om de betrouwbaarheid te testen. Pas bij de tweede test gaan we ons op rondetijden richten.”