Circuit Zandvoort heeft Formule 1’s huisarchitect Hermann Tilke gepasseerd voor de aanpassingen aan de baan die met het oog op de terugkeer van de Nederlandse GP, volgend jaar mei, noodzakelijk zijn. Dromo Circuit Design, eigendom van de Italiaan Jarno Zaffelli, heeft de opdracht gekregen.

Het komt zelden voor. Als er een racecircuit gebouwd moet worden of wanneer er aanpassingen vereist zijn, is Hermann Tilke meestal degene die daarvoor wordt ingeschakeld. De Duitser ontwierp de laatste decennia talloze Formule 1-banen (onder meer in Maleisië, Abu Dhabi, Bahrein, Istanboel, Bakoe en volgend jaar ook Vietnam), maar zal bij de noodzakelijke revisies in Zandvoort geen rol spelen. “Ik ben niet gevraagd”, laat Tilke FORMULE 1 weten.

De directie van het duinencircuit is in zee gegaan met Dromo Circuit Design. De Italiaanse firma van eigenaar Jarno Zaffelli is evenmin een onbekende speler in de racewereld. Het klaarde de afgelopen jaren succesvol (restylings)klussen op de circuits van Imola, Sepang en onlangs nog Silverstone. Zandvoort is de volgende. “En daar zijn we ongelofelijk trots op”, zegt Zaffelli vanuit zijn kantoor in Reggio Emilia. “We nemen deze uitdaging graag aan. Ik denk dat de lay-out van Zandvoort met geen enkele andere baan op de huidige Formule 1-kalender te vergelijken is.”

Zaffelli is inmiddels druk bezig met alle voorbereidingen. “Onze taak is het circuit te upgraden naar de vereiste Formule 1-normen. We zitten samen met Zandvoort, de FIA, FOM en coureurs nu vol in het proces om te kijken hoe we de baan het beste kunnen aanpassen”, stelt Zaffelli. “Sommige veranderingen zullen zichtbaar zijn, sommige ook niet: dan gaat het om details. Het belangrijkste doel is om het circuit als een klassiek circuit te behouden. Ik ga de structuur en het erfgoed van Zandvoort echt niet vernietigen”, verzekert de Italiaan.

Volgens Zaffelli is de opdracht ‘een uitdagende’. Want het is, stelt hij, ‘altijd moeilijk’ om een bestaand circuit aan te passen. “Maar we hebben bewezen dat wij dit kunnen. Zandvoort heeft een geweldige lay-out en een geweldige locatie. Ik zie heel veel potentieel.” Ook voor inhaalmanoeuvres, beweert Zaffelli. “Ik denk dat veel mensen verrast zullen zijn. Uitgangspunt is om de lay-out van Zandvoort net als die van Silverstone maximaal te activeren.”

Dromo Circuit Design gebruikt voor dat proces, verduidelijkt Zaffelli (foto), de meest geavanceerde technologie. “Wij zijn geen groot bedrijf, maar wel zeer gespecialiseerd. We leggen de lat steeds hoger.” Daarom is hij ook niet heel erg verrast dat Circuit Zandvoort, na Suzuka volgens hem wereldwijd een van de circuits met de mooiste lay-outs, zijn firma heeft gekozen voor de modificaties. “Wij hebben laten zien dat we bestaande circuits kunnen verbeteren, gebruiken daarvoor ook simulators. We luisteren daarbij goed naar de coureurs. Nee, ik kan niet zeggen wie dat in dit geval zijn, maar zij moeten deel zijn van het proces.”

Zaffelli verwacht dat de werkzaamheden aan Circuit Zandvoort eind november zullen beginnen en in maart 2020 klaar zijn. “Als de baan goed is, komt de rest vanzelf.”