In de zomerstop maakt FORMULE 1 traditiegetrouw de tussenstand op in de vorm van een zomerrapport. In het een-na-laatste rapport bespreken we de eerste seizoenshelft van Ferrari. De Scuderia staat tweede in de tussenstand en volgt Mercedes op de voet, maar het had net zo goed andersom kunnen zijn. Het is vooralsnog stuivertje wisselen tussen de twee teams dit seizoen.

Veel Ferrari-fans zaten na de Grand Prix van Duitsland met de handen in het haar. Sebastian Vettel was op een kletsnatte baan op weg naar zijn vijfde zege van het seizoen, tot hij in de 52e ronde zijn rode bolide in de muur parkeerde. De onnodige fout kostte hem en Ferrari de leiding in beide kampioenschappen, terwijl Lewis Hamilton en Mercedes maximaal profiteerden met een 1-2 finish. De race in Duitsland doet terugdenken aan vorig seizoen, toen Vettel en Ferrari ook een voorsprong verspeelden in de tweede helft van het jaar. Dat zal de Italiaanse renstal dit jaar beslist willen voorkomen.

De Ferrari-motor is de beste van het veld.

Ferrari is in ieder geval goed aan het jaar 2018 begonnen; het team heeft inmiddels vier overwinningen behaald die allemaal op naam staan van Vettel. Dat komt niet in de laatste plaats door de ontwikkeling die het Italiaanse team heeft doorgemaakt. De Ferrari-motor wordt inmiddels beschouwd als de beste op de grid, ook door concurrent Mercedes. De concurrentie twijfelde zelfs aan de legaliteit van de motor, maar de FIA ging daar niet in mee.

Vettel is bezig aan een sterk seizoen bij Ferrari. De Duitser kwalificeerde zich voor elf van de twaalf races in de top drie en scoorde al vijf polepositions. Ook in de races presteert Vettel goed, maar hij heeft ook pech gehad. In China werd hij door Verstappen van de baan gereden en in Frankrijk was het Bottas die hem torpedeerde. Tel daar zijn eigen fout in Duitsland bij op en de rekensom leert dat Vettel al een groot aantal punten heeft laten liggen in de eerste twaalf races. Desondanks staat hij ‘maar’ 24 punten achter Hamilton en is hij nog volop in de race voor de titel.

Räikkönen is bezig aan een sterke reeks: hij pakte al vijf podiums op rij.

Vettel heeft die positie mede te danken aan zijn Finse teamgenoot: Kimi Räikkönen. The Iceman werd al in de tweede race van het jaar in Bahrein getroffen door pech, toen een wiel niet goed vastzat bij zijn pitstop. Sindsdien speelt hij wederom de tweede viool. Ferrari offert de positie van de Fin in de races dikwijls op om de concurrentie te dwarsbomen. In Duitsland kreeg Räikkönen zelfs letterlijk het verzoek om Vettel langszij te laten. Hij heeft dan ook nog geen overwinning weten te behalen in 2018.

Het gaat echter te ver om de Fin simpelweg als nummer twee af te schilderen. Na een moeizame seizoenstart – die zoals ieder jaar gepaard ging met geruchten over zijn toekomst – is Räikkönen inmiddels aan een goede reeks bezig. De Ferrari-coureur staat al vijf races op rij op het podium en kan die reeks na de zomerstop in België voortzetten. Als dat lukt dan is de kans groot dat de 38-jarige Räikkönen ook volgend seizoen in de Formule 1 actief is.

Vettel gooide in Duitsland de overwinning weg.

Het verschil tussen Mercedes en Ferrari bedraagt momenteel maar tien punten. Bij de coureurs staat Vettel op 24 punten achter Hamilton. Ferrari zal in de tweede seizoenshelft aan de bak moeten om die strijd te winnen; nog een tweede seizoenshelft als 2017 is aan de tifosi niet te verkopen. Vettel heeft er vertrouwen in dat het team met de huidige auto eindelijk weer eens een gooi kan doen naar de wereldtitel. Met zijn huidige vorm en Räikkönen naast zich zou het zo maar eens kunnen lukken om de wereldtitel weer naar Maranello te halen. De Duitser zal dan wel foutloos moeten blijven. Een herhaling van Duitsland mag niet gebeuren, want dan zal Hamilton er wederom met de eer vandoor gaan.

Het oordeel van Tom Coronel: “Vettel creëert bij mij toch weer een voorzichtig, positief gevoel. Ik vond hem een azijnpisser, maar hij staat nu weer iets positiever in het leven. Ferrari mag wel weer eens wereldkampioen worden. Daarbij wordt Vettel geholpen; je ziet dat Kimi Räikkönen in het team de tweede viool speelt. Räikkönen moet wegwezen. Hij doet soms heel goede dingen in de auto; je ziet dat hij in races toegewijd is. Kimi is ook een mooi persoon voor de Formule 1. Het wordt alleen tijd om plaats te maken voor jongens als Leclerc of Ocon. Je moet als coureur weten wanneer je moet opstappen.”

Foto Tom Coronel: Tom Coronel Racing.