De FIA twijfelt er nog altijd niet aan dat Ferrari’s energy recovery system legaal is, ondanks verdachtmakingen van rivalen dat er iets niet in de haak is met de Italiaanse krachtbron.

In de aanloop naar de Grand Prix van Monaco van eind mei staken de geruchten voor het eerst op: de Ferrari-motor zou wel eens illegaal kunnen zijn, als gevolg van hoe Ferrari – als enige motorleverancier – de energieopslag van het hybridesysteem gesplitst heeft in twee batterijen. Als gevolg daarvan zou het de limiet overschrijden van de hoeveelheid energie die de MGU-K (een onderdeel van het energy recovery system, ofwel ERS) mag leveren en zou Ferrari meer power uit dit onderdeel halen dan de pakweg 160pk die is toegestaan.

Ferrari’s Sebastian Vettel met Whiting.

In Monaco liet de FIA bij monde van technisch gedelegeerde en wedstrijdleider Charlie Whiting weten dat het niks illegaals had gevonden aan de Ferrari-motor. Toch zijn de verdachtmakingen niet verstomd. Zeker niet nadat Ferrari in Canada een motorupdate introduceerde en óók daarna nog stappen leek te zetten met deze verbeterde motorspecificatie. Die winst zou eveneens in het ERS zitten – in de MGU-K, MGU-H of de software – met ook klantenteams Haas en Sauber die de afgelopen races sterk presteerden.

Mercedes-teambaas Toto Wolff was één van de vele kopstukken die afgelopen weekend in Hockenheim liet weten verrast te zijn door de progressie die Ferrari heeft geboekt met de motor. Hij liet het na de legaliteit ervan openlijk in twijfel te trekken, maar Autosport bericht nu dat er in Hockenheim toch door afgezanten van Mercedes met de FIA is gesproken – en vragen zijn gesteld – over de Ferrari-motor.

Ten overstaan van datzelfde Autosport verklaart Whiting echter dat de FIA nog altijd ‘volledig tevreden is’ wat betreft de legaliteit van Ferrari’s energieopslagsysteem. “Er zijn inderdaad teams die vragen hebben gesteld”, bevestigt hij. “Wij zijn hier om daar antwoord op te geven en ze, zogezegd, gerust te stellen.”