Ferrari heeft voorafgaand aan het weekend in Monaco haar energy recovery system moeten aanpassen. Dit naar aanleiding van verdenkingen – maar geen bewijs – dat het hier meer vermogen uit haalde dan is toegestaan.

Ferrari is de enige motorfabrikant die de energieopslag van het hybridesysteem in tweeën heeft gesplitst, met twee aparte batterijen. Dat mag, maar bij rivalen van Ferrari bestond het vermoeden dat het er hiermee in was geslaagd een sensor te omzeilen die de ’toestroom’ van energie naar de MGU-K (het kinetische component van het ERS) meet.

Ferrari zou zodoende meer power uit de MGU-K halen dan de 120kW (pakweg 160 pk) die conform het reglement is toegestaan. Hoewel hier zoals gezegd geen bewijs voor was, heeft de FIA toch besloten maatregelen te treffen voor meer toezicht op deze vermeende praktijk.

Volgens Motor Sport Magazine is Ferrari’s ERS nu door de FIA uitgerust met nieuwe hardware die dit moet meten. Auto, Motor und Sport bericht daarentegen dat het om nieuwe software gaat. Wat het ook mag zijn, het is evident dat Ferrari’s ERS onder het vergrootglas ligt.

De FIA doet namelijk ook nog vervolgonderzoek op basis van tijdens de eerste vijf races verzamelde data. Volgens Motor Sport Magazine verleent Ferrari de FIA daarbij overigens alle mogelijke samenwerking.

Onduidelijk is of Ferrari-klanten Sauber en Haas ook van deze praktijk worden verdacht, al heeft Sauber-teambaas Frédéric Vasseur aangeven dat de Zwitserse formatie het ERS van haar klantenmotor niet heeft hoeven aanpassen.