Sutton Images
Jan van der Burgt
10 augustus 2016
De zomerstop is weer begonnen, tijd om terug te blikken op de eerste seizoenshelft. De Formule 1-webredactie velt zijn oordeel over de teams. Wie verraste, wie viel tegen? Vandaag de nummer 8 in het constructeurskampioenschap: Haas F1.
Wie half maart naar de uitslag van de Australische Grand Prix kijkt, komt op de zesde plaats een opvallende naam tegen. Het is niet de naam van Romain Grosjean die menig mond doet openvallen, maar die van Haas F1, het team waar de Fransman sinds 2016 voor rijdt. des te meer. Een compleet nieuw team, zesde bij het debuut? Wow!
Het is het resultaat van de visie van autosportliefhebber en zakenman Gene Haas, alsmede een gedegen voorbereiding. Onderdeel van die voorbereiding is een een nauwe samenwerking met het team van Ferrari. Er zitten dan ook veel componenten van Italiaanse makelij in de debuterende VF-16. Er wordt voorafgaand aan het seizoen vaak geroepen dat Haas F1 een B-team zou zijn van Ferrari, maar reglementair doet het team niks verkeerd.
Een race later gaat het sprookje van het debuterende Formule 1-team verder. Waar zwartkijkers het succes van de eerste race zouden kunnen toeschrijven aan beginnersgeluk, moeten ze na de Grand Prix van Bahrein inmiddels toch toegeven dat de Amerikanen gewoon een degelijke auto hebben gebouwd. Een auto waar in ieder geval Romain Grosjean prima mee uit de voeten lijkt te kunnen, getuige zijn vijfde plaats. Esteban Gutiérrez, de Mexicaan die gedurende zijn eerdere periode bij Sauber een weinig verpletterende indruk maakte, heeft het daarentegen moeilijk in de VF-16. Tot op de dag van vandaag is de Mexicaan niet in staat gebleken om punten te scoren. De eerlijkheid gebied echter wel te zeggen dat hij er steeds dichter bij in de buurt komt, waardoor hij automatisch ook meer en meer partij kan bieden aan Grosjean. Kinderziekten
Want waar Grosjean onwaarschijnlijk goed van start ging, wil het de laatste tijd niet vlotten. De Fransman blijft klagen over remproblemen die al het hele seizoen voortduren, en waarvoor Haas F1 vooralsnog geen oplossing heeft weten te vinden. Het is dit soort problemen waardoor de ontwikkeling van de nieuwkomer lijkt te stagneren, waar andere teams wél progressie boeken. Het logische gevolg is dat Haas F1 verder terugzakt en minder punten scoort. Desondanks hoeft Haas F1 zich natuurlijk niet te schamen voor de achtste plaats in het constructeurskampioenschap. Daarmee houdt het gerenommeerde teams als Renault, Sauber en Manor nog altijd achter zich. Bovendien is alle begin moeilijk en het feit dat nu pas hinder ondervinden van kinderziekten die al het hele seizoen aanhouden, betekent alleen maar dat ze nog altijd beter voorbereid aan de start stonden dan menig ander team. Als ze die kinderziekten gedurende de tweede seizoenshelft te boven kunnen komen, zal iedereen aan het eind van het jaar spreken van een meer dan succesvol debuutseizoen. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Grosjean en Gutiérrez? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
Gutiérrez puntloosEen race later gaat het sprookje van het debuterende Formule 1-team verder. Waar zwartkijkers het succes van de eerste race zouden kunnen toeschrijven aan beginnersgeluk, moeten ze na de Grand Prix van Bahrein inmiddels toch toegeven dat de Amerikanen gewoon een degelijke auto hebben gebouwd. Een auto waar in ieder geval Romain Grosjean prima mee uit de voeten lijkt te kunnen, getuige zijn vijfde plaats. Esteban Gutiérrez, de Mexicaan die gedurende zijn eerdere periode bij Sauber een weinig verpletterende indruk maakte, heeft het daarentegen moeilijk in de VF-16. Tot op de dag van vandaag is de Mexicaan niet in staat gebleken om punten te scoren. De eerlijkheid gebied echter wel te zeggen dat hij er steeds dichter bij in de buurt komt, waardoor hij automatisch ook meer en meer partij kan bieden aan Grosjean. Kinderziekten
Want waar Grosjean onwaarschijnlijk goed van start ging, wil het de laatste tijd niet vlotten. De Fransman blijft klagen over remproblemen die al het hele seizoen voortduren, en waarvoor Haas F1 vooralsnog geen oplossing heeft weten te vinden. Het is dit soort problemen waardoor de ontwikkeling van de nieuwkomer lijkt te stagneren, waar andere teams wél progressie boeken. Het logische gevolg is dat Haas F1 verder terugzakt en minder punten scoort. Desondanks hoeft Haas F1 zich natuurlijk niet te schamen voor de achtste plaats in het constructeurskampioenschap. Daarmee houdt het gerenommeerde teams als Renault, Sauber en Manor nog altijd achter zich. Bovendien is alle begin moeilijk en het feit dat nu pas hinder ondervinden van kinderziekten die al het hele seizoen aanhouden, betekent alleen maar dat ze nog altijd beter voorbereid aan de start stonden dan menig ander team. Als ze die kinderziekten gedurende de tweede seizoenshelft te boven kunnen komen, zal iedereen aan het eind van het jaar spreken van een meer dan succesvol debuutseizoen. Wil je weten wat voormalig Formule 1-coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos vindt van de eerste seizoenshelft van Grosjean en Gutiérrez? Bestel dan nu Formule 1 nummer 12, waarin Doornbos rapportcijfers uitdeelt en vertelt wie volgens hem tot nu toe de beste coureur van 2016 was.
Gerelateerd nieuws
Ocon verheugt zich op samenwerking met ‘uitzonderlijk talent’ Oliver Bearman
26 september 2024 11:30 - Nieuws