Tijdens de vrije trainingen op vrijdag volgen Maldonado’s prestaties het vertrouwde patroon: zeventiende in de ochtend, dertiende in de middagtraining. Maar op zaterdagochtend rijdt Maldonado naar de tweede tijd, een volle seconde sneller dan daags ervoor. En ’s middags, tijdens de kwalificatie, gebeurt het ondenkbare: Maldonado rijdt wéér naar de tweede tijd, wat in poleposition wordt omgezet nadat Hamilton is gediskwalificeerd. Naast Maldonado start Fernando Alonso als tweede, met op de tweede rij de Lotussen van Romain Grosjean en Kimi Räikkönen. Zoals velen verwachten, pakt Alonso in zijn Ferrari bij de start de leiding. Maar Maldonado volgt de lokale favoriet relatief gemakkelijk. Na de eerste pitstops is de Williams-coureur in het voordeel door nieuwe banden, terwijl Alonso met een set gebruikte banden de baan wordt opgestuurd. De ommekeer komt na de tweede serie pitstops: Maldonado stopt als eerste, Alonso komt klem te zitten achter achterblijver Charles Pic. Nadat ook Alonso een ronde later is gestopt, ziet hij bij terugkeer op de baan hoe de Williams hem net te snel af is geweest. Toch: een Ferrari met een tweevoudig wereldkampioen versus een Williams met Maldonado achter het stuur, dat moet wel een gelopen race zijn. Complottheorie
Een langzame derde pitstop voor Maldonado wordt gecompenseerd door Alonso’s problemen om Kimi Räikkönen voorbij te komen, maar toch is men er op de pitmuur bij Williams niet gerust op: “We rekenden erop dat we Pastor nog een vierde keer naar binnen moest halen, omdat zijn banden het anders niet zouden volhouden. Dan zouden we vierde of vijfde worden”, vertelt Maldonado’s engineer Xevi Pujolar later. Zoals Max Verstappen vier jaar later, in 2016 zou bewijzen, blijkt de laatste bocht cruciaal. Uiteindelijk komt Alonso net niet binnen DRS-bereik van zijn opponent. Maldonado wint met drie seconden voorsprong. In een bizarre samenloop van omstandigheden breekt kort na de finish een brand uit in de Williams-garage. Complotdenkers zijn er als de kippen bij: de Williams moest wel illegaal zijn, de brand zou het bewijsmateriaal vernietigen. Er wordt nooit bewijs gevonden voor deze theorie. Wel opmerkelijk is dat Maldonado – die na 2015 uit de Formule 1 verdwijnt en tegenwoordig in het WEC rijdt – noch Williams ooit nog in de buurt komt van een herhaling van de stunt. Maar die ene dag is Maldonado de koning van de Formule 1.
Uitzendtijden GP van Spanje
Vrijdag
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race
Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 6, 2017.