Ferrari versterkt zich mogelijk met Robert Kubica. Niet op de circuits, maar in de simulator. De Pool, die op dit moment als reservecoureur aan Williams is verbonden, hoopt volgend jaar voor dat team te kunnen racen. Hij houdt echter zijn opties open.

Waar vroeger testcoureurs de wagens op het circuit ontwikkelden, is deze functie nu volledig overgenomen door de simulatorcoureur. Door het testverbod is het namelijk niet meer toegestaan om tijdens het seizoen buiten de officiële sessies om te testen. Daardoor heeft de simulatorcoureur een grote verantwoordelijkheid, want het testen van nieuwe onderdelen vindt enkel digitaal plaats.

In Maranello waren afgelopen jaar Daniil Kvyat en Antonio Giovinazzi de ontwikkelingsrijders. Kvyat vertrekt echter naar Toro Rosso, terwijl Giovinazzi bij Sauber aan de slag gaat. Daardoor zit Ferrari ineens met een lege simulator.

De deur van Ferrari staat op een letterlijke en spreekwoordelijke kier voor Kubica. Foto: Sutton Images

Veelbelovende carrière
Robert Kubica reed tot 2011 in de Formule 1 voor BMW-Sauber en Renault. De veelbelovende coureur liet mooie dingen zien en had naar eigen een contract met Ferrari voor 2012. Een gruwelijke crash tijdens de Rally van Andorra maakte een plotseling einde aan zijn Formule 1-carrière.

De Pool werkte echter hard aan een comeback en reed in 2017 en 2018 tijdens enkele officiële sessies met een hedendaagse Formule 1-wagen. Hij wil uiteindelijk een voltijds racezitje bemachtigen voor 2019, waarvoor Williams de enige overgebleven mogelijkheid is. Kubica is echter niet de enige gegadigde aldaar, wat zijn kansen verkleint.

Het is ook altijd een wens van de Pool geweest om voor Ferrari te rijden. Nu dat niet meer mogelijk is op de circuits, kan hij wellicht deze droom in vervulling laten gaan in de simulator.