Honda heeft de FIA opgeroepen het motorreglement dicht te timmeren. Als het aan Japanse fabrikant ligt, wordt dit een stuk meer zwart-wit: “Want er zijn te veel grijze gebieden.”

Dat stelt Masashi Yamamoto, de baas van Honda’s Formule 1-motorprogramma, in gesprek met het Duitse Motorsport-Total. Volgens de Japanner waren er toen de hybridemotoren in 2014 werden geïntroduceerd ‘grijze gebieden en waren met name Mercedes en Ferrari erop bedacht die te vinden’.

Lees ook: Honda over 2018: ‘Duidelijk dat we nog steeds niet het niveau hebben’

Toro Rosso en Red Bull rijden in 2019 met Honda-motoren.

“Wij kwamen er pas later bij en hadden dus een achterstand wat betreft kennis en ervaring. Daarom vinden we ook dat het reglement geen grijze gebieden zou moeten bevatten, wij hopen althans dat het uit te sluiten valt”, zo maant Yamamoto de FIA (beleefd) tot actie.

De Honda-topman erkent daarbij dat het niet makkelijk wordt dit te doen: “De mensen die de regels maken zijn specialisten, maar beschikken niet over de gedetailleerde kennis van de ontwerpers. Er zullen altijd grijze gebieden zijn, maar de FIA zou het wel beter kunnen doen en de regels beter kunnen opstellen om ze uit te sluiten.”

Lees ook Gasly: ‘Zit nog meer in de nieuwe Honda-motor’