Toro Rosso’s Pierre Gasly is er zeker van dat er nog meer uit de nieuwe Honda-motor te halen valt, aangezien deze afgelopen weekend in Suzuka nog niet op volle toeren draaide.

Volgens Gasly is dat het gevolg van een optelsom van kleine problemen met de Honda-V6 op het Japanse Suzuka. “Het was geen clean weekend”, vertelt de Fransman namelijk aan RaceFans. “En ik denk dat we in de kwalificatie en de race een beetje de prijs hebben betaald voor het relatief lage aantal rondjes dat we daarvoor hebben gereden.”

“In de tweede vrijdagtraining kwamen we niet echt aan goede kwalificatie- en racesimulaties toe, dus hebben we niet erg lopen pushen met de motor. In VT3 liepen we vervolgens tegen wat dingetjes aan die we anders al eerder hadden gevonden, en in de kwalificatie gebruikten we instellingen die we anders in VT3 hadden gebruikt”, somt Gasly op.

Het probleem zat hem daarbij vooral in de calibratie van de nieuwste motorspecificatie – die al bij de Grand Prix van Rusland was geïntroduceerd, maar pas in Japan het hele weekend werd gebruikt –  en hoe die in samenhang met het chassis fungeert. In Rusland zorgde de motor nog voor te veel trillingen.

Gasly vertelt nu dat de motor ook in Japan nog niet honderd procent goed was afgesteld. “Dat was nadelig voor het vermogen en maakte de betrouwbaarheid een zorg voor de race.” Honda vroeg de FIA nog wel of het na de kwalificatie aanpassingen aan de motor mocht maken met oog op de problemen, maar kreeg geen toestemming.

Als gevolg van dit alles heeft Toro Rosso het volledige potentieel ervan dus nog niet kunnen benutten, zegt Gasly. “Het is allemaal nieuw, dus we moeten nog uitzoeken hoe alles precies werkt. Honda heeft de update ook vrij vroeg gebracht en had er idealiter wat meer tijd mee gehad op de testbank.”

Gasly en teamgenoot Brendon Hartley haalden desondanks wel allebei Q3 in de kwalificatie. In de race finishten ze echter buiten de punten. Hartley weet dat aan een slechte start en veel last van verkeer, Gasly primair aan hoge bandenslijtage na zijn stop.

De Toro Rosso-rijders hadden echter ook nog last van vibraties na het opschakelen. Honda gaat hieraan werken voor de volgende race, in Amerika. Hoeveel de update per saldo oplevert, is lastig te zeggen. Gerept wordt over 40 pk of een halve seconde per ronde. Gasly vertelt Auto, Motor und Sport ‘de cijfers niet te kennen’: “Maar de nieuwe motor voelt wel veel beter aan. Qua performance en driveability“, zegt hij ondanks bovengenoemde issues.