Vorige week scoorde Virgin een dikke onvoldoende voor de prestaties van dit jaar. Deze week neemt Formule1.nl het seizoen van HRT onder de loep. Scoren de Spanjaarden wel een voldoende? Je leest het in dit achtergrondverhaal.

 

Ondanks het desastreuze debuutjaar eindigde HRT in 2010 niet als laatste. Die ‘eer’ was weggelegd voor Virgin. Echt een goede indruk liet het team echter niet achter. Vanaf het moment dat HRT het toegangsbewijs tot de Formule 1 ontving begonnen de problemen. Zo nam José Ramón Carabante nog voor het debuut van de renstal het team over van Adrián Campos.

 

Niet dat er daarmee een einde kwam aan de ellende. De samenwerking met Dallara was een drama. De Italianen leverden een barrel met weinig groeimogelijkheden. Niet vreemd dus dat nog voor het einde van het seizoen de samenwerking werd verbroken. Omdat Colin Kolles de leiding had over het team was dat geen probleem. De Roemeense Duitser heeft eigen personeel in dienst met F1-expertise. Toch was het allemaal geen goede voorbode van de mogelijkheden voor het team in 2011.

 

De valse seizoensstart


Want opnieuw kwam HRT niet in actie tijdens de geplande wintertests. Wel reisde het team af naar Monza om voor Pirelli opnames te schieten. Het was echter opnieuw een haastklus om de seizoenstart te halen. De Spanjaarden waren er dus niet rouwig om dat de Grand Prix van Bahrein werd afgelast.

 

Dat HRT ondertussen Narain Karthikeyan al had vastgelegd zei eigenlijk genoeg. Het team had nog altijd geld nodig en de Indiër nam dat lachend mee. In tegenstelling tot snelheid. Op 9 maart kwam dan eindelijk het eerste positieve bericht bij de Spanjaarden naar buiten. Vitantonio Liuzzi kreeg het zitje naast Karthikeyan. Daarmee haalde de formatie in ieder geval ervaring en een gezonde dosis snelheid in huis.

 

Toch kwam de Australische Grand Prix te vroeg. Teambaas Kolles moest de laatste essentiële delen voor de F111 meenemen als bagage. Omdat de nieuwe voorvleugel de crashtest niet haalde reed HRT in Australië nog met de vleugel uit 2010. Het was een voorbode voor de kwalifcatie, waarin de 107-procentregel voor het eerst sinds 2002 weer van kracht was. Liuzzi en Karthikeyan haalden de limiet niet en mochten de race niet starten.

 

Het vervolg


Het bleef bij een eenmalige voortijdige eliminatie. Het gebeurde nog wel eens dat HRT in de kwalificatie geen tijd binnen de 107 procent klokte. Bij die gelegenheden verleende de FIA echter gratie omdat er in de derde vrije training wel een tijd was geklokt die snel genoeg was om de race te mogen starten.

 

Maar veel beter ging het niet. HRT was ook in 2011 het langzaamste jongetje van de klas. Toch eindigde het team dit jaar boven Virgin in het kampioenschap. Waarom? Liuzzi finishte de krankzinnige Grand Prix van Canada als dertiende, terwijl Virgin op twee veertiende plaatsen van Jérôme D’Ambrosio als beste resultaat bleef steken. Om aan te geven hoe vertekenend dat beeld eigenlijk is: het was de enige keer dit jaar dat een HRT beide Virgins voorbleef. Die klap bleek meteen een daalder waard te zijn.

 

In de kwalificaties was er wel vooruitgang. In de loop van het seizoen konden Liuzzi en Karthikeyans vervanger, Red Bull-stagiair Daniel Ricciardo, steeds vaker de strijd op de zaterdag aangaan met Glock en D’Ambrosio. Het andere nieuwe team, Lotus, was in 2011 opnieuw een maatje te groot voor de Spanjaarden.

 

Thesan Capital


In juli kwam er dan eindelijk écht goed nieuws voor HRT. De Spaanse investeringsmaatschappij Thesan Capital, gevestigd in Madrid, nam een meerderheidsaandeel in het achterhoedeteam. Doel achter de overname is om toegang te krijgen tot een markt met, zo stelde Thesan, veel groeipotentieel. Ook moest het Spaanse karakter van HRT volgens Thesan in de toekomst beter naar voren gaan komen.

 

Vlak daarvoor had HRT Karthikeyan al vervangen voor Daniel Ricciardo. De Australiër komt uit de school van Red Bull en Helmut Marko wilde dat hij meters ging maken voordat hij voor een van de Red Bull-teams gaat racen. In de loop van het seizoen kon Ricciardo Liuzzi steeds beter bijhouden. Uiteraard zal HRT wel een paar centen hebben gekregen voor het aantrekken van de Red Bull-protegé, maar het was een frisse vervanging van Karthikeyan. De Indiër reed in het vervolg van 2011 alleen nog zijn thuisrace.

 

Conclusie


HRT is in 2011 volwassener geworden. Met Liuzzi en Ricciardo had het dit jaar twee rijders in huis die in ieder geval bewezen hebben in de Formule 1 uit de voeten te kunnen. Met de overname door Thesan is de toekomst van het team in ieder geval een stuk zekerder dan het ooit geweest is. Ook de samenwerking met Williams geeft aan dat HRT niet alleen meer bezig is met overleven. Op de baan bleef het echter huilen met de pet op.

 

De invloed van Thesan begint steeds duidelijker te worden. Het team gaat zijn hoofdkwartier verplaatsen naar Valencia. Niet omdat dat logistiek zo handig is, maar omdat Thesan duidelijk wil maken dat HRT echt een Spaanse team is. En om dat nog maar eens te onderstrepen heeft HRT Pedro de la Rosa voor de komende twee jaar vastgelegd. Al heeft HRT hem nog niet ingeschreven bij de FIA voor komend jaar. Maar dat zegt niets. Het is nog niet duidelijk wie het tweede stoeltje volgend jaar bezet. Dat is nog een van de vraagtekens voor komend seizoen. Net als de vraag wie Colin Kolles opvolgt als teambaas.

 

3/10.