Williams heeft de eerste punten van het jaar binnen, maar één zwaluw maakt nog geen zomer, zo weet technisch directeur Sam Michael: “Er is nog veel werk te doen, ook al gaat het de goede kant op.”

Michael – die later in het jaar afscheid zal nemen van de Engelse renstal – is zeer gelukkig dat Williams er afgelopen weekend in Monaco in is geslaagd twee puntjes mee te pakken, al kijkt hij ook gelijk vooruit en weet hij dat Williams nu moet doorpakken.

De eerste punten zijn binnen. Was het een grote opluchting voor het team en jezelf dat het er in Monaco eindelijk van kwam?
“Het was geweldig voor iedereen die bij het team betrokken is en we moeten Rubens Barrichello bedanken voor het scoren van deze punten. Het was aan de andere kant echter ook een wat bitterzoet moment, want het zag er naar uit dat onze andere coureur Pastor Maldonado veel punten zou pakken, terwijl er ook voor Rubens nog meer in had gezet als de safetycar niet op zo’n ongunstig moment de baan op kwam. Veel van de jongens die eerst achter Rubens reden, kwamen daardoor namelijk voor hem terecht. Monaco is echter altijd een soort loterij, dus wat dat betreft is het sowieso goed voor het team om punten aan de race aldaar over te houden.”

Was je tevreden over het tempo van de bolide, de FW33, in de straten van Monaco?
“Ja, de FW33 functioneerde prima. Ik was tijdens de race vooral onder de indruk van het feit dat we net zo snel als de koplopers waren toen we op banden reden die even oud waren. Er is natuurlijk nog veel werk te doen, maar het gaat de goede kant op.”

Hoe beoordeel je de prestatie van Maldonado, die zich in de toptien kwalificeerde en vervolgens onderweg leek naar zijn eerste puntenfinish?
“Hij deed het geweldig, net als zijn twee engineers Xevi Pujolar en Andrew Murdoch. Dankzij hun werk slaagden we er in de juiste keuzes te maken wat de strategie en de banden betreft, terwijl Pastor in de race telkens op de juiste momenten keihard aan het pushen was.”

En hoe kijk je naar Pastor z’n aanvaring met Lewis Hamilton, waardoor zijn race erop zat?
“Het was een race-incident.”

Pirelli kwam in Monaco voor de eerste keer dit jaar met de superzachte banden. Hoe goed hielden die zich in de race?
“De slijtage was groter dan we na de vrije trainingen hadden verwacht, maar was tijdens de race nog steeds in orde. Door de safetycar was een éénstop-strategie net mogelijk, maar anders waren twee pitstops optimaal geweest.”

De volgende race op de kalender is de wedstrijd in Montréal. Wat verwacht je op die baan, waar om weinig downforce gevraagd wordt, van de FW33?
“Elk circuit waar we dit jaar op hebben geracet, vraagt weer om iets anders. Maar met de verbeteringen die we voor dat weekend ingepland hebben, moeten we wel competitief zijn.”

Er zijn straks in Montréal twee DRS-zones. Denk je dat de verstelbare achtervleugel veel winst gaat opleveren op een circuit waar zo weinig downforce vereist is?
“Absoluut. Ik denk dat de FIA het gebruik van de DRS perfect aanpakt. Racedirecteur Charlie Whiting bekijkt het per Grand Prix en past het gebruik van DRS vervolgens per circuit aan.”

Dit interview is ter beschikking gesteld door de persafdeling van het team van Williams.