Drie overwinningen voor Max Verstappen, vier wereldtitels voor Sebastian Vettel, vier keer kampioen bij de constructeurs: in 250 Grands Prix heeft Red Bull veel bereikt én veel betekend voor de Formule 1. Op de baan en ernaast, met ongekende toegankelijkheid, glamour en spectaculaire feesten. “Red Bull heeft deze sport voorgoed veranderd.”

Het Energy Station, Red Bulls mobiele motorhome, ligt in Prinsdom Monte-Carlo vorstelijk naast het krappe rennerskwartier. Het pontonpaleis is bij de glamour Grand Prix dé place to be en na veertien jaar en 250 Grands Prix nog steeds de beste belichaming voor wat Red Bull naast de baan voor de Formule 1 heeft betekend: het voert als eerste team een opendeurbeleid in en nog steeds staat niemand met de juiste pas er voor een gesloten deur. “Toen het Energy Station voor het eerst werd opgebouwd, waren de andere teams in shock, zoiets hadden ze nog nooit gezien”, vertelt Franz Tost, teambaas van Red Bulls talententeam Toro Rosso. “Maar kijk nu eens om je heen in de paddock: alle teams hebben ons voorbeeld met grote motorhomes gevolgd.”

“De komst van Red Bull is een zeer succesvolle operatie geweest”, vervolgt Tost. Qua marketing, door toedoen en de persoonlijke bemoeienis van eigenaar Dietrich Mateschitz. “Een marketinggenie”, aldus Tost. “En een zegen voor deze sport.” Dat vindt ook Jos Verstappen, de vader van Red Bull-coureur Max. “Uitstraling en vernieuwing”, heeft Red Bull de Formule 1 volgens hem gebracht, nog los van de sportieve succesverhalen waarin ook zijn zoon een rol speelt. Want uiteindelijk vermenigvuldigt sportief succes de marketingwaarde exponentieel. “Dat vind ik ook zo mooi aan Red Bull”, zegt Verstappen. “Ze verkopen drankjes in blik, maar bouwen telkens een van de beste auto’s en duelleren met autofabrikanten als Mercedes, Ferrari en Renault.”

Van 2007 tot en met 2013 maakte Mark Webber dat bijna vanaf het begin mee. De Australiër zat er tijdens de opbouw- en oogstjaren. “Red Bull heeft de Formule 1 voorgoed veranderd”, meent hij. “Toen ze binnenkwamen, deden ze veel met meisjes en andere, soms controversiële dingen, terwijl de grote feesten die ze organiseerden nu nog legendarisch zijn. Red Bull heeft glamour en iets sexy’s toegevoegd aan de Formule 1, en de sport toegankelijker gemaakt.” En ondertussen races en titels gewonnen, dat mag niet vergeten worden. Want ondanks de feestjes, VIPs en poespas, is Red Bull volgens Webber ‘een team van echte racers‘. Waaronder Mateschitz, zegt Tost. Want die competitieve drang, die zie je overal terug. Op en naast de baan. “Hij wil in alles de beste zijn.”

Het volledige artikel over wat Red Bull in 250 Grands Prix tijd voor de sport heeft betekend, lees je in het nieuwste nummer van FORMULE 1, nr. 8. Nu in de winkel te koop of hier online te bestellen.