*

0

Formule1

Allison: ‘Verdien geen krediet voor 2017-Ferrari’
| Daan de Geus | Sutton Images

Allison: ‘Verdien geen krediet voor 2017-Ferrari’

De Ferrari SF70H waarmee Sebastian Vettel twee van de eerste drie races heeft gewonnen, is volledig de verdienste van Ferrari’s huidige technische team. Dat zegt de Scuderia’s voormalig technisch directeur James Allison, die nu voor Mercedes werkt.

Hoewel de teams vanwege de ingrijpende reglementswijzigingen voor dit seizoen al vroeg vorig jaar, of eerder, aan hun 2017-auto’s zijn begonnen, zegt de in de zomer van 2016 bij Ferrari vertrokken Allison dat Ferrari’s nieuwe technische team alle credits voor de SF70H verdient waarmee Ferrari momenteel eerste bij de constructeurs staat.

Voor sommigen komt dat misschien als een verrassing, niet alleen vanwege de lange ontwikkelingstijd voor Ferrari’s 2017-bolide maar ook omdat deze een typisch Allison-kenmerk heeft in dat de bolide erg zuinig met zijn banden omspringt.

“Ik ben maanden geleden bij Ferrari vertrokken”, stipt Allison echter aan tegenover ESPNF1. “Alles wat Ferrari met deze auto heeft gedaan, is toe te schrijven aan het technische team dat er nu zit en het werk dat zij de afgelopen maanden hebben gedaan.” Dat technische team staat onder leiding van Mattia Binotto, de voormalige motorchef die Allisons taken heeft overgenomen als technisch directeur.

Allison zelf zit echter ook niet op zijn handen, hij werkt sinds februari van dit jaar voor Mercedes. Op dat team – en Mercedes’ W08 – heeft hij zijn stempel naar eigen zeggen nog niet kunnen drukken. “Ik zit er pas een paar weken. Mercedes’ goede prestaties zijn te danken aan alle knappe koppen die op de fabriek in Brackley al maanden druk aan het werk zijn.”

Het enige waarvoor Allison lof verdient, zo grapt hijzelf, is zijn tuin. “Die ziet er erg goed uit door alle moeite die ik er het laatste halfjaar in heb gestoken”, verwijst hij naar de periode van gardening leave zoals het vaak verplichte verlof wordt genoemd dat technische kopstukken moeten uitzitten alvorens ze voor een team aan de slag mogen gaan na een vorige werkgever te hebben verlaten.

Allison in zijn Ferrari-tijd. Hij werkte van 2013 tot en met medio 2016 voor het team, nadat hij er eerder al eens van 2000 tot en met 2005 werkte.

Meer nieuws

Vorig bericht | 20-04-2017 - 08:08 De Bahrein-test: Alles op een rijtje Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 20-04-2017 - 12:15 McLaren verbaasd over plotseling betrouwbare motor Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen onverstoorbaar naar podium | 50e zege Sebastian Vettel | De magie van Le Mans | Interviews met Wilfred Genee, Honda-chef Yamamoto en vaste paddockklant Mister Moko Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Frankrijk 2018 2018/06/22 12:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit Paul Ricard

  • LocatieFrankrijk

  • Aantal rondes53

  • Afstand per ronde5,861 kilometer

  • Totale afstand309,626 kilometer

Planning GP Frankrijk

  • Begint: 22-6-2018 12:00

    GP Frankrijk 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 22-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 13:00

    GP Frankrijk 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 23-6-2018 16:27

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 23-6-2018 16:48

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 23-6-2018 17:00

    GP Frankrijk 2018 – Startopstelling
  • Begint: 24-6-2018 16:10

    GP Frankrijk 2018 – Race

Circuit Paul Ricard