Ferrari-coureur Fernando Alonso gaat oud-teambaas Stefano Domenicali missen, maar staat net als de rest van het team volledig achter diens opvolger Marco Mattiacci, die volgens hem ‘de tijd moet krijgen’.

“Het is geen geheim dat Stefano en ik goede vrienden zijn”, zegt Alonso tijdens de FIA-persconferentie in China, verwijzend naar Stefano Domenicali, die eerder deze week ontslag nam als teambaas van Ferrari.

“Ik heb afgelopen week veel contact gehad met Stefano en dat zal ook niet veranderen, want we kennen elkaar al jaren en onze band is nog steeds goed”, vertelt de Spanjaard, die begrip heeft voor Domenicali’s beslissing om te stoppen als teambaas: “Hij wilde de verantwoordelijkheid niet langer dragen en dat moeten we respecteren.”

Volgens Alonso is het verder niet zo dat Ferrari met Domenicali aan het roer stuurloos was en niets wist klaar te spelen. “Stefano heeft een aantal hele goede keuzes gemaakt, terwijl hij de pech heeft gehad dat Ferrari onder zijn bewind drie keer – in 2008, 2010 en 2012 – nét naast de titel greep. Als het net iets anders had uitgepakt, had hij drie kampioenschappen voor het team kunnen winnen.”

Of het zonder Domenicali beter gaat, durft Alonso niet te zeggen. “Want het is niet zo dat Stefano persoonlijk aan de voor- of achtervleugels zat te sleutelen”, haalt hij aan. “Wat onze huidige situatie betreft, moeten we echter eerlijk zijn: we zijn niet zo goed als gehoopt. De eerste seizoenshelft draait daardoor om schadebeperking, maar hopelijk zijn we in de tweede helft wel competitief.”

Mattiacci
Dat laatste zal onder de nieuwe teambaas Marco Mattiacci moeten gebeuren. Hoewel het duidelijk is dat Alonso Domenicali gaat missen, benadrukt hij dat het hele team zich achter de nieuwe baas moet scharen: “We moeten hem de tijd geven aan de sport te wennen en hem zoveel mogelijk steunen, zodat hij zich thuisvoelt bij het team en zijn werk zo goed mogelijk kan doen.”

“Ik heb verder nog niet met Marco gesproken, maar ik geloof dat hij naar China komt en dan komt het er vast van. Als coureur heb ik niet al te veel te zeggen. Ik ben er om de auto te besturen en Marco is er om vast te stellen wat goed gaat binnen het team en wat anders moet, al zal ik natuurlijk helpen waar dat kan. Ik hoop, met de rest van het team, dat Marco ons naar voren weet te brengen.”