“Genânt.” “Dit is geen race, maar een test.” De frustratie droop er weer vanaf over de boordradio van Fernando Alonso, die na een strijdlustige start ook weer snel terugzakte en met de kans op punten al lang vervlogen moest opgeven.

Alonso had, weer eens, een geweldige start en openingsronde, waarin hij van de elfde naar de zevende plek schoot, al pakte Renault Nico Hülkenberg die nog voor de eerste doorkomst weer af.

Alonso verschalkte Hülkenberg daarna weer, waarna die de rollen in ronde drie weer omdraaide. In de rondjes daarna kwamen de Force India’s op Spa’s lange rechte stukken makkelijk aan Alonso voorbij, net als Haas-coureur Romain Grosjean, Williams’ Felipe Massa en Toro Rosso’s Carlos Sainz.

Een strijdlustig begin leverde Alonso uiteindelijk niks op.

Zo was het taaie verzet van de Spanjaard in zijn nukkige McLaren – Honda gebroken. Bij zijn eerste pitstop lag hij al buiten de punten en in ronde 25 was het vervolgens klaar door technische pech. “Het was een motorprobleem”, geeft Alonso Channel 4 een bekende reden op voor zijn uitvallen.

“Ik verloor vermogen in mijn laatste rondje. We moeten het maar nakijken. We hadden de snelheid sowieso niet in de race. We waren te traag op de rechte stukken en konden onze positie niet eens verdedigen.”

De start van de race was nog “perfect” geweest, meent hij. “Maar na een paar rondjes werd ons gebrek aan snelheid duidelijk.” Ondanks alle tegenslag en frustraties, geniet Alonso nog wel van de Formule 1, antwoordt hij desgevraagd.

Of zijn toekomst bij McLaren of elders ligt, laat Alonso in het midden, maar hij heeft er geen geheim van gemaakt met aanbiedingen van andere teams te schermen. Dat hij zijn materiaal zo overstijgt, wordt volgens hem bevestigd door die interesse. “Mijn marktwaarde is volgens mij nog nooit zo hoog geweest”, zegt hij. “Dat is althans af te leiden aan de voorstellen die ik heb gehad, dus dat is positief.”