Fernando Alonso heeft woensdag ‘een goede, leuke dag’ achter het stuur van een Indycar gehad op het circuit van Barber. De Spanjaard heeft zich echter niet uitgesproken over de mogelijkheid volgend jaar in de Amerikaanse raceklasse aan de slag te gaan, nu hij eind dit seizoen de Formule 1 verlaat.

Alonso reed met een bolide van Andretti Autosport, al was deze ontdaan van alle sponsoruitingen waaronder – wellicht veelzeggend – ook die van motorleverancier Honda. Alonso rijdt immers voor Toyota, een groot rivaal van de Japanse firma, in het WEC.

Alonso won eerder dit jaar met Toyota de 24 Uur van Le Mans en zette zo een volgende stap richting de triple crown, de officieuze eretitel voor het winnen van Le Mans, de Grand Prix van Monaco (wat hij twee keer heeft gedaan) en Indianapolis 500.

In 2017 deed Alonso al eens een gooi naar de Indy 500. Ook dat deed hij met een door Andretti Autosport gerunde bolide, in samenwerking met McLaren, het team waarvoor hij al sinds 2015 in de Formule 1 rijdt maar dat hij na dit seizoen dus verlaat.

De 37-jarige Alonso wordt als gevolg daarvan al maanden met een Indycar-overstap in verband gebracht, mogelijk in samenwerking met McLaren. Afgelopen woensdag reed Alonso daarbij voor het eerst met een Indycar op een een regulier circuit in plaats van een oval.

“Ik hou ervan nieuwe auto’s te testen en het was speciaal om met een Indycar op een wegcircuit te rijden”, vertelt Alonso Indycar.com. “Dit zijn ook de circuits die ik gewend ben. Het voelt dus was natuurlijker, al was de hele oval-ervaring en het racen op Indy ook super.”

Over zijn mogelijke toekomst in de Indycars rept Alonso met geen woord. De Indycar-organisatie maakt zich echter sterk voor de komst van Alonso en volgens het doorgaans goed geïnformeerde Racer wordt er achter de schermen actief over gesproken.

McLaren-CEO Zak Brown heeft onlangs verklaard in september een beslissing te willen nemen over een mogelijk Indycar-project met Alonso, Andretti Autosport en mogelijke andere partijen, waaronder motorfabrikanten Honda en Chevrolet.