De nieuwe achtervleugel die Aston Martin dit weekend mee heeft genomen naar de Hungaroring is ‘niks bijzonders’ en het nog lang niet zeker is of het onderdeel ook voor de langere termijn gebruikt zal worden.

Dat zei teambaas Mike Krack zaterdag tijdens de reguliere persconferentie voorafgaand aan de derde vrije training. Aston Martin baarde vrijdag opzien met een nieuw ontworpen achtervleugel. De gebogen punten aan de zijkanten van de vleugel lijken op het eerste gezicht in strijd met wat de FIA wilde bereiken met de introductie van de nieuwe auto’s en vleugels voor 2022. De vleugels van de vorige generatie auto’s zorgden voor veel vuile lucht achter de wagens waardoor volgen en inhalen werd bemoeilijkt. In het huidige ontwerp wordt die vuile lucht door de achtervleugels over de achteropkomende auto’s heen geleid waardoor de wagens dichter achter elkaar kunnen rijden.

Aston Martin heeft nu dus een nieuwe vleugel geïntroduceerd die mogelijk het probleem van de vuile lucht weer terugbrengt. Volgens Krack is de vleugel echter in overleg met de FIA ontwikkeld. “Met het ontwikkelen van een vleugel of een idee, wacht je normaal gesproken niet tot het laatste moment om het aan de FIA te laten zien. We hebben tijdens de hele ontwikkelingsfase contact gehad met de FIA om er zeker van te zijn dat dit geaccepteerd zou worden. Dat bleek uiteindelijk zo te zijn en dat was voor ons het moment om er mee door te gaan.”

Sebastian Vettel test de nieuwe achtervleugel van Aston Martin (Getty Images)

Andere teams hebben zich tegen de vleugel uitgesproken, maar Krack maakt zich geen zorgen over een eventueel protest. “Dit is onze interpretatie van de regels. We hebben de vleugel op basis van de regels ontwikkeld in samenwerking met de FIA.”

Gevraagd hoe hij tegen de achtervleugel aankeek, zei Red Bull-teambaas Christian Horner er geen probleem mee te hebben. “Volgens mij voldoet het aan de regels, dat is het belangrijkste. Het is een interessante route, misschien kopiëren we nu eens iets van Aston Martin in plaats van andersom.”

Lees ook: Aston Martin-teambaas maakt zich geen zorgen om Red Bull-onderzoek naar kopieergedrag