De plannen voor het circuit in Austin, Texas, waar de Formule 1 vanaf 2012 haar comeback op Amerikaanse grond maakt, krijgen steeds meer vorm: “We willen dat het een uitdagende baan wordt.”

Het circuit, dat naar de naam ‘Circuit of the Americas’ gaat luisteren, wordt ontworpen door Hermann Tilke, de onofficiële hofleverancier van de meeste moderne Formule 1-circuits.

Tilke – die op het moment overigens ook bezig is met de aanleg van het circuit in India, waar later dit jaar voor het eerst op wordt geracet – is de ontwerper van de huidige circuits in Abu Dhabi, Singapore en Zuid-Korea, terwijl hij ook verantwoordelijk is voor de racebanen in (onder meer) Maleisië, China, Bahrein, Turkije en het Spaanse Valencia.

Niet alle ontwerpen van de Duitser kunnen echter alom om lof rekenen, hetgeen ook de organisatoren van de aanstaande Grote Prijs van Amerika beseffen.

Een van hen, oud-motorcoureur Kevin Schwantz, is betrokken bij het ontwerp van de baan en benadrukt in gesprek met Crash.net dat het circuit in Austin geen standaard Tilke-baan wordt: “We willen namelijk niet dat ons circuit net zo wordt als de andere nieuwe circuits waar nu al op wordt geracet”, zegt hij.

“Tavo Hellmund (de organisator van de GP van Amerika, red.) en ik willen dat dit circuit elementen gaat bevatten van de banen die wij vroeger leuk vonden om op te rijden”, vervolgt Schwantz. “Tavo heeft in de Britse Formule 3 gereden, dus hij kent dat soort racebanen, terwijl ik natuurlijk ook geen onbekende op het circuit ben”, benadrukt Schwantz, die vroeger uitkwam in wat nu de MotoGP is.

“We willen dat het circuit uitdagend en technisch interessant wordt”, gaat Schwantz verder. “Het moet een baan worden die echt het uiterste van je vraagt. We willen niet alleen maar rechte stukken die daarna door simpele bochten gevolgd worden. We zetten er echt op in dat bepaalde baandelen in elkaar overvloeien en er mooie combinaties ontstaan en je geen fouten kunt maken, terwijl we ook nog snelle bochten willen en tenminste één plek waar je na een recht stuk vol in de remmen moet.”

Het circuit moet volgens de planning in juni van 2012 af zijn. Als alles goed gaat wordt de eerste Formule 1-race op het Circuit of the Americas vervolgens datzelfde jaar nog gehouden, terwijl de MotoGP een jaar later op bezoek komt in Austin.