Tijdens de Europese Grand Prix hebben teams gediscussieerd over veranderingen om uitgaven verder terug te dringen. Zo wordt er gepleit voor het afschaffen van bandenwarmers.

Het is niet de eerste keer dat er wordt gesproken over het afschaffen van bandenwarmers. Toen in 2009 het technische reglement grondig werd herzien, werd het idee ook al geopperd. Toen kwam het er, mede dankzij tegenstand van meerdere coureurs, niet van.

Sportief heeft het echter voordelen. Met koude banden komen coureurs na hun pitstop minder snel op tempo. Gevolg zal meer positieverwisselingen na pitstops zijn. In lagere formuleklassen zijn er geen bandenwarmers, en in de IndyCars evenmin.

Nu is het afschaffen van bandenwarmers in de Formule 1 opnieuw een agendapunt. Reden? Het bespaart geld. Alleen zit niet iedereen erop te wachten. Martin Whitmarsh, de teambaas van McLaren, zit er wél heil in. “Met de huidige banden is het alleen geen optie”, vertelt hij in een publicatie van Autosport. “Als je de banden verandert en iets fijngevoeligs voor de sport kiest, dan zijn alle generatoren en de kosten voor de bandenwarmers verleden tijd. We moeten ons afvragen of de bandenwarmers bijdragen aan de show, of dat ze juist een blok aan het been zijn.”

“Als de banden de eigenschappen hebben om zichzelf op te warmen, zoals in andere klassen, dan is het absoluut mogelijk. We zitten nu in een situatie waar we 375.000 euro uitgeven om bandenwarmers en generatoren op de grid te hebben.”

Collega Ross Brawn van Mercedes denkt ook om de centjes, maar komt vervolgens met een heel andere conclusie. “Je moet alleen naar het financiële plaatje kijken. Als het een sportieve kwestie is, is het een andere discussie. Waarschijnlijk kost het 250.000 euro extra per jaar om bandenwarmers te gebruiken.”

Volgens Brawn luistert het verschil in kosten tussen bandenwarmers, en het aantal meters dat gemaakt moet worden om banden zonder voorverwarming op temperatuur te krijgen, erg nauw. “Sportief gezien is het echter een andere discussie. Als auto’s met koude banden uit de pits rijden kunnen ze niet gelijk een snelle ronde rijden om hun positie te verdedigen.”

“Dat is op zich een interessant voorstel. Relatief gezien kosten bandenwarmers echter niet zoveel geld. Ze zorgen er ook voor dat we minder kilometers hoeven te maken om de banden op temperatuur te krijgen.”

Een van Brawns coureurs, Michael Schumacher, moet er niet aan denken dat de bandenwarmers verdwijnen. “Koude banden zijn bedoeld voor lagere raceklassen zoals Formule Ford of Formule 3. De F1 is de koningsklasse. Met het vermogen en de snelheid die wij hebben… Nee: dit idee zie ik niet zitten. Ik zie geen aanleiding om het af te schaffen.”