Lewis Hamilton had eerder deze week niet veel gereden – slechts 25 ronden – maar de titelverdediger haalde de schade donderdag behoorlijk in, met 68 ronden en de snelste tijd. De laatste dag van de eerste testweek draaide sowieso om verloren tijd inhalen.

De woensdag was immers door sneeuw en ander slecht weer in het water gevallen, met uiteindelijk maar vijf coureurs die in actie kwamen. Het betekende dat een flink aantal coureurs hun auto’s donderdag moesten delen, om testtijd te geven aan teamgenoten die woensdag niet of nauwelijks konden rijden. Bij Mercedes, McLaren, Williams, Renault en Sauber stapten beide coureurs in.

Het was druk op de baan met veel coureurs en teams die tijd wilden inhalen

Vanaf het moment dat het licht op groen sprong op het Circuit de Barcelona-Catalunya werden er flink gereden, aanvankelijk op regenbanden op een nog flink natte baan. De Belg Stoffel Vandoorne was in het begin de grootste kilometervreter en stond lang bovenaan de tijdenlijst. Naarmate de baan opdroogde, kwamen ook andere coureurs bovendrijven en wisselden elkaar af aan kop.

Max Verstappen stond rond lunchtijd (al was er geen lunchpauze ingelast) heel even op P1. De Nederlander was de baan in Barcelona in 1:33.016 rondgegaan op intermediates, met wat zijn eerste getimede ronde was. De Red Bull-coureur reed in de ochtenduren een gering aantal ronden en ging – nadat Valtteri Bottas vrijwel direct de eerste plek weer afpakte – niet al te veel later weer naar binnen.

Een klein uurtje later scherpte Bottas zijn snelste tijd aan, op slicks. Mediums in dat geval. Vandoorne kwam later op hypersofts naar buiten, de zachtste Pirelli-compound, en pakte P1 terug. Na een kort uitstapje door het grind, gaf hij het stuur voor de latere middaguren over aan teamgenoot Fernando Alonso, die woensdag maar tot elf ronden was gekomen – al was dat toen alsnog het meest van alle coureurs.

Bij Mercedes nam Hamilton de W09 over van Bottas. Nadat hij eerst een snelste rondetijd geschrapt zag worden voor het afsnijden van de chicane, pakte hij zo’n uur voor het eind de koppositie af van Vandoorne. Hamilton klokte op mediums een 1:19.333, tegenover 1:19.854 voor de Vlaming op hypersofts.

Verstappen kwam naast de baan terecht.

Verstappen had daarvoor voor een rode vlag gezorgd. Na een run op mediums wisselde hij naar softs en kreeg een 1:22.058 op de klokken, maar een rondje later stond hij ineens in het grind. De reden is nog niet helemaal duidelijk, zo vertelde Verstappen later zelf ook aan de Britse journalist Chris Medland. De Red Bull moest weg getakeld worden. Verstappen bleef op 35 ronden (het minst van allemaal) en de negende plaats staan.

In de ochtenduren had Saubers Marcus Ericsson ook voor een rode vlag gezorgd. Zo’n halfuur voor het eind was er weer eentje, om onduidelijke reden. Er werd nog wel gereden toen de groene vlag weer uitging, maar Hamiltons snelste tijd werd niet meer verbeterd.

Pos. Coureur Team Rondetijd Ronden
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:19.333 69
2 Stoffel Vandoorne McLaren 1:19.854 110
3 Sebastian Vettel Ferrari 1:20.241 120
4 Kevin Magnussen Haas 1:20.317 96
5 Fernando Alonso McLaren 1:20.929 51
6 Carlos Sainz Renault 1:20.940 60
7 Lance Stroll Williams 1:21.142 54
8 Sergio Pérez Force India 1:21.973 65
9 Max Verstappen Red Bull 1:22.058 35
10 Pierre Gasly Toro Rosso 1:22.134 147
11 Nico Hülkenberg Renault 1:22.507 49
12 Valtteri Bottas Mercedes 1:22.789 60
13 Charles Leclerc Sauber 1:22.808 59
14 Marcus Ericsson Sauber 1:23.825 79
15 Sergej Sirotkin Williams 1:31.979 47