Teambaas John Booth denkt dat Marussia – nu het haar eerste punten binnen heeft – afhankelijk van het circuit waarop gereden wordt vaker kan gaan scoren.

Marussia behaalde – na krap vier en een half jaar proberen, waarvan twee jaar onder de Virgin-naam – met een negende plaats in Monaco haar eerste punten in de Formule 1 en dat smaakt naar meer voor de Russisch-Engelse renstal.

Monaco staat als race en circuit natuurlijk enigszins op zich, maar teambaas John Booth (links op de foto) denkt dat Marussia toch vaker kan scoren: “Wellicht niet in landen als Canada, Monza en Spa, want we verwachten dat dat de races daar lastig voor ons worden, maar in Oostenrijk, Engeland en Hongarije denken we wel weer op eenzelfde niveau te kunnen presteren”, verklaart Booth tegenover Crash.net.

Behalve dat Marussia door het scoren van punten in sportief opzicht ineens een stap boven aartsrival Caterham staat, zijn de punten ook in de strijd om de uitbetaling van de kampioenschapspremies zeer waardevol voor Marussia, zo haalt sporting director Graeme Lowdon (rechts op de foto) aan in gesprek met Autosport.

Behalve dat het als tiende geplaatste team in het kampioenschap sowieso een uitbetaling van tien miljoen dollar krijgt, ligt er namelijk een bonus van dertig miljoen dollar klaar voor het team dat in twee van de afgelopen drie seizoenen bij de eerste tien is geëindigd.

Caterham ontving die bonus de laatste jaren, maar Marussia finishte in 2013 als tiende en staat nu – aangezien behalve Caterham ook Sauber nog niet heeft gescoord – zelfs negende en ligt dus op koers om deze bonus te verdienen.

“Maar we rekenen ons nog niet rijk”, benadrukt Lowdon. “We weten uit het verleden namelijk dat er zelfs in de laatste ronde van de laatste race nog veel kan veranderen”, verwijst hij naar hoe Caterham in 2012, terwijl Marussia voor het grootste deel van het seizoen de tiende plek had bezet, deze in de laatste race heroverde.