McLaren-coureur Jenson Button had gehoopt meer dan een zesde plaats over te houden aan de Grand Prix van Australië, al is hij toch nog behoorlijk tevreden over het openingsweekend.

Dit was typisch zo’n race waar je gemengde gevoelens aan overhoudt, of niet?

“Absoluut. Ik ben aan de ene kant namelijk teleurgesteld omdat ik niet hoger dan zesde geëindigd ben en ik wist dat onze auto op zondag beter was dan dat, maar aan de andere kant ben ik erg positief gestemd door de vooruitgang die we de laatste weken geboekt hebben. Dat ik teleurgesteld ben over de zesde plaats, die ook nog eens mede door een drive-through tot stand is gekomen, is wat dat betreft dan ook tekenend voor hoe we tegen onze eigen mogelijkheden en de gemaakte progressie aankijken.”

De drive-through heeft het uiteindelijke resultaat zonder twijfel geschaad, maar ook met die straf reed je toch een sterke race.

“Ik heb ook het gevoel dat ik een goede race achter de rug heb. De doorrijstraf heeft me een seconde of 25 gekost, maar dat doet niet af aan het feit dat de auto de hele tijd perfect aanvoelde. Dat is dan ook wat me zoveel goede moed geeft. Aan het begin van de race reed ik namelijk achter Felipe Massa, maar ik kon hem gewoon kort blijven volgen en had geen last van de ‘vervuilde’ wind die van zijn bolide afkwam en mijn auto voelde ontzettend goed aan in de bochten.”

“Felipe bewoog bovendien veel heen en weer om zijn positie te verdedigen, hetgeen hij uitermate goed deed. Het was voor mij echter wel irritant, want het was overduidelijk dat ik veel sneller was.”

“Een ander positief punt is daarnaast dat we aan het eind van de race een vergelijkbaar tempo konden rijden ten opzichte van de coureurs die drie pitstops gemaakt hadden, ondanks dat wij slechts twee bandenstops hadden gedaan en zij dus versere banden hadden.”

“Het was natuurlijk wel frustrerend om achter deze mensen te eindigen in plaats van voor ze, maar we kunnen duidelijk zien dat het potentieel er is om de komende paar races goed te scoren.”

Je zei afgelopen zondag dat de door McLaren gebrachte updates meer winst opleverden dan je verwacht had. Hoe verklaar je dat?

“We hadden in de eerste plaats een nieuw uitlaat-systeem, welke veel simpeler was dan ons originele ontwerp, terwijl we daarnaast ook nog een nieuwe bodem en voorvleugel hadden, hetgeen de aerodynamische balans van de auto zeer ten goede kwam.”

“Dit zijn updates die stuk-voor-stuk al aardig wat tijdwinst opleveren, wat we alles bij elkaar op ongeveer een seconde hadden geschat. In de praktijk bleek echter dat de nieuwe onderdelen goed op elkaar waren afgestemd en ook nog eens een positief effect op de rest van de bolide hadden, waardoor de upgrade ineens veel meer opleverde dan verwacht.”

“Doordat het algehele downforce-niveau namelijk was toegenomen, was het ook mogelijk om later te remmen, sneller door de bocht te gaan en eerder op het gas te stappen. Dit alles zorgt er verder ook nog voor dat je veel meer vertrouwen hebt, waardoor je nog meer durft te pushen. Downforce is wat dat betreft echt een soort magisch ingrediënt, en wat dat betreft hebben de jongens op de fabriek en in de pitbox ons echt uit de brand geholpen.”

Het is vaak lastig om aan de hand van de race in Melbourne conclusies te trekken over wie waar staat, maar heb je desondanks enige indicatie gekregen naar aanleiding van de openingsrace?

“Het is evident dat de Red Bulls heel snel zijn, dat heeft iedereen wel kunnen zijn tijdens de ronde waarin Sebastian Vettel de poleposition claimde. Qua racesnelheid lijken wij er echter dichterbij te zitten dan aan het begin van 2010 het geval was. Ik weet wel dat Red Bull nog geen KERS gebruikte, hetgeen je een paar tiende oplevert, maar ik denk niet dat hun voorsprong zo groot is als na afloop van de zaterdag gedacht werd.”

“We deden namelijk echt wel mee in de strijd, en ik denk bovendien dat er nog meer in de MP4-26 zit dan we er nu uit halen. Afgelopen zondag hebben we namelijk pas voor de eerste keer een volledige race-afstand kunnen doen, dus aan de hand daarvan kun je wel afleiden dat er nog ruimte voor verbetering is.”

“Ik verwacht verder dat ook Ferrari sterk zal zijn. Ze begonnen erg goed aan het weekend, al moesten ze op zaterdag en zondag iets inleveren. In racetrim deden ze het echter goed, dus ik hou er rekening mee dat ze de komende twee Grands Prix goed voor de dag zullen komen.”

“Het ziet er al met al dus naar uit dat we de strijd van vorig jaar, toen dezelfde drie teams de dienst uitmaakten, zullen vervolgen, hetgeen in mijn ogen goed is voor de sport en voor de fans.”

Dit interview is ter beschikking gesteld door jensonbutton.com.