Ferrari’s Fernando Alonso is de laatste coureur om zich te beklagen over de marbles, de niet altijd even kleine stukjes rubber die van de Pirelli-banden afkomen naarmate deze slijten.

De zogenaamde marbles komen tijdens het racen los van de banden en landen vervolgens in de regel naast de ideale lijn.Hierdoor ontstaat er op het circuit een soort pad dat omringd wordt door marbles van allerlei verschillende maten, welke vervolgens weer door een coureur kunnen worden opgepakt als hij van de ideale lijn afwijkt doordat hij bijvoorbeeld een fout maakt of een inhaalpoging onderneemt.

Dit zorgt er vervolgens voor dat de marbles aan de banden van de bolide blijven kleven, waardoor deze moeilijk en onvoorspelbaar te besturen wordt. Een ander minpunt van de marbles is dat deze ‘gelanceerd’ kunnen worden door een auto die er overheen rijdt en dan in het rond vliegen.

Renault-coureur Vitaly Petrov haalde na afloop van de Grand Prix van Maleisië de marbles bijvoorbeeld aan als een mogelijke reden voor zijn crash, terwijl HRT-rijder Vitantonio Liuzzi door alle rondvliegende marbles soms het idee had dat hij bekogeld werd door de auto’s die hem inhaalden en Force India’s Paul di Resta klaagde over het grote aantal marbles dat hij tegen zijn handen aan kreeg.

Ook Alonso uit nu zijn zorgen over de stukken rubber op de baan, met name waar het circuits betreft waar de banden snel sluiten, zoals het Sepang International Circuit: “We hadden er in Maleisië veel meer last van dan in Australië”, verklaart hij dan ook tegenover Autosport.

“Sepang is gelukkig nog een wijd circuit met veel uitloopmogelijkheden, maar het is erg zorgelijk als je bedenkt dat we ook nog naar veel nauwere circuits zoals die in Singapore, Canada en Monaco moeten”, vervolgt de bezorgde Spanjaard.

“Als je op die circuits iemand op een ronde wil zetten en van de lijn afgaat en marbles meepakt, is er een grote kans dat je marbles meepakt en in de volgende bocht rechtdoor schiet. Het is iets waar we aan moeten wennen en voorzichtig mee zijn.”