Formule 1-verslaggever André Venema houdt tijdens de Hongaarse GP speciaal voor deze website een dagboek bij, waarin hij vanuit de paddock verhaalt over roddels, trends en het laatste nieuws. “We kunnen volgend jaar al een Grand Prix organiseren, maar we wachten liever tot 2020.”

Lee van Dam is een grootheid in Drenthe. Als promotor en organisator van diverse (inter)nationale sportevenementen kent hij in zijn metier de weg. De Gamma Racing Day, halverwege augustus op het TT-circuit in Assen, is onder zijn leiding al jaren een groot succes. De komende editie heeft opnieuw een hoog Formule 1-gehalte. Oud-coureur Robert Doornbos zal in een tweezitter gasten, onder wie olympisch schaatskampioen Kjeld Nuis en tv-persoonlijkheid Gordon, de rit van hun leven bezorgen. Daarnaast is er de gebruikelijke demo van een Formule 1-team met een zeer aansprekende piloot, zijn er simulators en showmodellen.

“Het gaat om de beleving”, verzekert van Dam, wanneer ik hem tegen het lijf loop in het rennerskwartier op de Hungaroring. “We willen de mensen vermaken, een mooie dag laten beleven.” Het is precies wat commercieel rechtenhouder Liberty Media aanspreekt en ook zoekt om Grands Prix in de toekomst fanvriendelijker te maken. De Formule 1-show heeft nieuwe impulsen en nieuwe locaties nodig.

Van Dam is in Boedapest om te lobbyen voor een terugkeer van de Nederlandse GP. Eerder bezocht hij daarvoor ook al de races op Silverstone en vorige week Hockenheim. De Drent zoekt overal in de paddock en daarbuiten steun om het hogesnelheidscircus naar Assen te halen. Sean Bratches, commercieel directeur van de Formule 1, is razend enthousiast. Maar er liggen volgens Van Dam meer kapers op de kust. Het voorlopige afhaken van Miami biedt wellicht sneller dan verwacht kansen.

Ministers kijken ogen uit
“Als Liberty ja zegt, dan kunnen we de Grand Prix volgend jaar al organiseren”, stelt Van Dam, “hoewel we eigenlijk liever tot 2020 zouden wachten.” De draaiboeken liggen klaar, de gemeente Assen en provincie Drenthe willen participeren. Ook de regering ‘wil meedenken’, zo ontdekte Van Dam onlangs bij de TT van Assen waar twee ministers op uitnodiging van hem hun ogen bij Nederlands grootste eendaagse sportevenement uitkeken. “Ongeacht of het nou Zandvoort of Assen wordt, dat maakt de overheid niet uit.”

Een Britse partij staat garant voor de financiën. “Die meldden zich uit zichzelf bij mij. Ze willen een eventuele GP per se in Assen houden.” Vanuit het Nederlandse bedrijfsleven is er ook volop steun, stelt Van Dam. Het zou wat zijn, na ruim dertig weer een Formule 1-race op Nederlands grondgebied. “We hebben 65.000 zitplaatsen en kunnen in totaal 130.000 mensen herbergen.” De kans op een uitverkocht huis lijkt aannemelijk. Geen wonder dat de Britse financier bereid is enig risico te nemen. “Charlie Whiting (racedirecteur, red) en Hermann Tilke (circuitontwerper, red) zijn heel enthousiast over de plannen en het circuit. We hoeven voor de Formule 1 een paar aanpassingen te maken.”

Binnenkort komt een afgevaardigde van Formule 1’s management de baan en faciliteiten op de Drentse hei inspecteren, vermoedelijk technisch directeur Ross Brawn. Mocht de commercieel rechtenhouder er een klap op geven, dan zijn het TT-circuit en Van Dam klaar. “Het is spannend, maar we moeten afwachten wat Liberty beslist.”