“Zijn we er dan toch ingetuind?” Het is misschien wel één van de meest gevleugelde uitspraken uit de Nederlandse sporthistorie. Nederland wordt wakker met het bericht dat de organisatie achter de Formule 1, Formula One Management (FOM), voor Zandvoort heeft gekozen. Je wil dat het klopt, maar gaandeweg de dag bekruipt je dan toch steeds meer het gevoel dat het een koninklijk proefballonnetje is.

De eigenaar van het circuit, Prins Bernard van Oranje, bevestigt in De Telegraaf dat er vanuit Londen het bericht is gekomen dat Zandvoort in 2020 de Nederlandse Grand Prix mag organiseren. “We hoeven alleen nog maar te tekenen en dan hebben we in 2020 de Grand Prix!”

Lees ook: ‘Zandvoort kan tekenen om GP van Nederland per 2020 terug te halen’

Eén-tweetje ontkend
Telegraaf-journalist Jaap de Groot had dat namelijk van een bron binnen de FOM gehoord. De communicatieafdeling van Zandvoort, waar het afgelopen jaar lang de boodschap ‘We hebben afgesproken met FOM dat we niks naar buiten brengen over de onderhandelingen’ op repeat stond, vond dat de tijd nu daar was om wel iets te zeggen. “Ik ga niet ontkennen wat Jaap (De Groot) van zijn bronnen heeft gehoord”, zegt Van Oranje zelf vrijdagmiddag. “We hebben zelf niet de pers opgezocht, je ziet hoe Formule 1 leeft in Nederland, ik ben blij dat iedereen zo positief reageert. We vonden het raar om dan niet iedereen te woord te staan. Het was niet ons initiatief.”

Max Verstappen rijdt de pitstraat uit tijdens de Jumbo Racedagen in Zandvoort eerder dit jaar.

Met iedereen bedoelt Van Oranje dat ook echt iedereen van de media de weg naar Bernie’s, het (enige) restaurant op circuitpark Zandvoort, heeft gevonden. Een woordvoerder weet te melden dat alle landelijke kranten zijn geweest (behalve Trouw), de NOS is met twee ploegen geweest (voor het Journaal en Jeugdjournaal), NH Nieuws krijgt een quote en dan krijgt FORMULE1.nl vijf minuten de tijd. Toegegeven, we krijgen er twee cadeau, maar dan is het echt afgelopen want Powned is aan de beurt.

Nederland in juichstemming. Het gaat de hele dag over niets anders. Iedereen in Zandvoort mag er wat over zeggen, ook de lokale GroenLinks-fractie is enthousiast zolang er maar zoveel mogelijk mensen op de fiets naar Zandvoort komen en uit papieren bekers drinken.

‘Gesprekken lopen volop’
Het is nu een jaar sinds de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zijn gepresenteerd. Wat is er sindsdien veranderd?, vragen we Van Oranje. “Er kwam een positief licht uit dat onderzoek. Dus toen zijn we met FOM gaan praten. ‘Willen jullie het hier, wat is daar voor nodig?’ Feitelijk zijn we volop met de gesprekken met FOM bezig. Daarom zei ik ook: dit is niet ons persmoment.”

Het haalbaarheidsonderzoek haalde ook de faciliteiten van het circuitpark zelf aan, of daar al iets mee is gebeurd? “Wij zijn een door FIA goedgekeurd circuit, we hadden ook al een testlicentie voor Formule 1. Dat is nu aan elkaar gekoppeld.” En of er plek is voor bijvoorbeeld veertig vrachtwagens met oplegger, van het rondreizende hogesnelheidscircus? “We hebben al gekeken wat er allemaal moet gebeuren.”

Alain Prost en Niki Lauda in actie tijdens de GP van Nederland in 1985. Foto: Sutton Images

Een race op Zandvoort, het roept emotie en weemoed op en daar wordt dan ook op handig op ingesprongen. “Het belangrijkste is dat de historie van de baan daar leidend in is”, gaat Van Oranje verder. “FOM kijkt voor ze in Europa een race toevoegen wel naar de bijdrage aan de historie van de Formule 1. Wij hebben een leidende rol als het om Nederlandse autosport gaat.” Duidelijk is dat Van Oranje geen twijfel heeft, het kan gewoon. In 2020. “De kans is groter geworden”, besluit hij het gesprek.

Lees ook: Verbazing in Assen: ‘Niets over Zandvoort vernomen van FOM of Liberty Media’

Wie ook met FOM in gesprek is, zijn de mensen van TT Circuit Assen. Een organisatie die zegt het financiële plaatje rond te hebben en stelt volgend jaar al bij wijze spreken een race te kunnen organiseren. Maar in Drenthe is niets bekend over een keuze voor Zandvoort.

‘Derde pr-stunt Zandvoort’
Lee van Dam, de beoogde promotor van een race in Assen, werd overvallen door ongeloof. “Dit klopt niet”, zei hij eerder vandaag tegen FORMULE1.nl. “Ik denk dat als dit echt zo zou zijn, wij door Formula One Management (FOM) als eerste zouden zijn geïnformeerd”, legt Van Dam uit. “We hebben een hele goede relatie met Londen. Dit is al de derde keer dat Zandvoort zo in de publiciteit komt. We zijn het inmiddels gewend. We zullen wel zien wat er gebeurt. Wij hebben alles goed voor elkaar, laat ze maar komen.”

FOM wil niets kwijt over de email waar De Telegraaf de beschikking over zegt te hebben. De organisatie laat weten nooit op de geruchten te reageren tot er daadwerkelijk iets te melden valt. De rechtenhouder heeft dan wel weer gereageerd op een mail van Jos Vaessen, de voorzitter van The Netherlands Grand Prix Foundation die namens Assen de race naar het TT Circuit wil halen.

Vaessen zegt tegen regionale krant DvhN dat FOM heeft laten weten dat het “wel in gesprek is met Zandvoort, maar dat er absoluut geen toezegging is gedaan en zeker geen beslissing is genomen.” In Londen is men niet blij met de publiciteit, zegt Vaessen die een één-tweetje vermoedt tussen De Telegraaf en circuit Zandvoort. De tijd zal het leren, 2020 is al snel.