Het blijft rommelen op de rijdersmarkt na de overname van Force India, en met behalve bij Mercedes, Red Bull en Renault overal nog vacatures. Een overzicht van de laatste geruchten tijdens dit knotsgekke silly season.

Het verhaal van Mercedes is bekend, daar blijven Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Bij Red Bull krijgt Max Verstappen volgend jaar gezelschap van Pierre Gasly, omdat Daniel Ricciardo naar Renault gaat en daar de teamgenoot van Nico Hülkenberg wordt.

Bij drie van de tien teams zijn beide plekjes dus ingevuld. Dit zijn de laatste roddels en geruchten wat de rest betreft:

Force India
Door de overname van Force India door Lawrence Stroll gaat zijn zoon Lance Stroll zo goed als zeker ook naar het team. De vraag is wanneer. Het grootste obstakel voor een tussentijdse overstap dit jaar schijnt te zijn dat er nergens plek lijkt voor Esteban Ocon, die een stoeltje gepast heeft bij McLaren maar niet in die auto past! De Stroll-familiereünie moet misschien tot 2019 wachten. Sergio Pérez blijft waarschijnlijk, ondanks dat zijn naam ook elders rondzingt.

McLarenDat Ocon niet naar McLaren lijkt te gaan, vergroot de kans dat Stoffel Vandoorne dit seizoen afmaakt. Maar 2019? Dat de Vlaming dan naast Carlos Sainz rijdt, die overkomt van Renault, is zeer onzeker. Hij is ook sowieso niet de enige op het kandidatenlijstje waar behalve Ocon en Vandoorne volgens Sky Sports ook Pérez en Lando Norris op staan. Pérez reed in 2013 al eens voor McLaren en komt met ervaring, bewezen resultaten in de subtop en sponsorgeld, maar of McLaren een beter optie is dan Force India? Norris is een McLaren-talent, wordt al geëvalueerd tijdens vrijdagtrainingen en CEO Zak Brown is betrokken bij zijn management. Dan Vandoorne, of hij eventueel elders onderdak kan vinden, is maar de vraag. Sauber-teambaas Frédéric Vasseur is gecharmeerd van hem, maar vertelde Autosport dat Vandoorne daar (momenteel?) ‘geen kandidaat’ is.

Haas
Haas heeft een optie voor volgend seizoen op Kevin Magnussen en het moet gek lopen wil het niet verdergaan met haar best scorende coureur van 2018. Teamgenoot Romain Grosjean lijkt het weer op de rit te hebben na een achtbaan-achtig begin van 2018 en Haas heeft hem hoog zitten omdat hij in 2016 het avontuur aandurfde. Mocht Grosjean toch moeten vertrekken, dan is het logisch dat Haas’ technische partner Ferrari of Charles Leclerc of Antonio Giovinazzi voordraagt. Haas is echter vrij om zelf iemand te kiezen, vertelde teambaas Günther Steiner Autosport, waarbij hij Ocon als voorbeeld gaf. Ook Pérez wordt hier genoemd.

Ferrari
Over Leclerc gesproken: de berichten dat hij Kimi Räikkönen bij Ferrari vervangt, zijn sinds het overlijden van Ferrari-president Sergio Marchionne verstomd. Het lijkt er steeds meer op dat Räikkönen wéér een jaartje mag blijven.
(tekst loopt door onder de foto)

Sauber
Om het rijtje Ferrari-teams af te maken: Sauber heeft een zitje gereserveerd indien Leclerc nergens anders heen kan. Of Marcus Ericsson blijft? De Zweed is via zijn financiers verbonden aan Sauber-eigenaar Longbow Finance en hoewel Ericssons toekomst onderwerp van gesprek zou zijn tussen teambaas Vasseur en Longbow, vertelde Vasseur Autosport dat Ericsson ‘het goed doet’. Anders? De andere Ferrari-protegé Giovinazzi heeft dit jaar al voor Sauber getest. Als de Zwitsers het dichter bij huis willen zoeken, misschien de Zwitserse-Fransman Grosjean.

Williams
Sergej Sirotkin heeft een meerjarige deal, terwijl Stroll onderweg naar de uitgang is. Of testrijder Robert Kubica een kans krijgt, hangt van veel factoren af. Waaronder geld, dat Williams hard nodig heeft nu de Strolls vertrekken, en commerciële belangen. Formule 2-coureur Artem Markelov kan geld meenemen en is volgens Motosport in beeld, al kan Williams ook een reddingsboei zijn voor Ocon als Mercedes hem verder nergens kwijt kan. De andere Mercedes-protegé George Russell lijkt uit de running.

Toro Rosso
Red Bulls rijdende leerschool verliest Gasly aan het grote team. Brendon Hartley leek er eerder dit seizoen uit te vliegen, maar mag het afmaken en wegens gebrek aan pasklare vervangers zelfs op nog een jaar hopen. In de eigen talentenpool is de stroming dun. Alleen Dan Ticktum is er misschien klaar voor, maar krijgt waarschijnlijk geen superlicentie. Red Bull moet dus in andere vijvers vissen. Een comeback van Daniil Kvyat, nu Ferrari-testrijder, zou mogelijk zijn volgens Autosport. Ook genoemd: Norris en Giovinazzi. Verder is het (wild) speculeren. Nyck de Vries? Alexander Albon? Jean-Eric Vergne?