Formule 1 duikt elke woensdag voor een Grand Prix in de geschiedenisboeken. Vandaag de vijf meest memorabele edities van de GP van Abu Dhabi.

5. 2015
Met zes achtereenvolgende puntenfinishes op zak gaat Max Verstappen de laatste race van zijn debuutseizoen in. Op het Yas Marina-circuit kan de Nederlander zijn mooie reeks echter niet voortzetten. Hij verliest veel tijd door een extra pitstop nadat hij flatspots op zijn banden heeft geremd. Tot overmaat van ramp krijgt Verstappen in totaal 25 seconden tijdstraf, omdat hij blauwe vlaggen heeft genegeerd en omdat hij Jenson Button buiten de baan heeft ingehaald. Verstappen eindigt als zestiende – zijn laagste finishpositie van het seizoen.

4. 2009
Weer zo’n Tilke-baan in een zandbak, fluisteren de cynici van de Formule 1-wereld aan de vooravond van de eerste Grand Prix van Abu Dhabi. Toch levert de wedstrijd een uniek schouwspel op – nog nooit eerder in de geschiedenis van de sport begon een race bij daglicht, om in het donker te eindigen. De luxe boten in de jachthaven pal naast het circuit en de jetsetsfeer in het rijke oliestaatje maken het evenement tot een soort schemerige woestijnversie van de Grand Prix van Monaco. Sebastian Vettel wint de race.

Bij de rijken der aarde valt het Yas Marina-circuit goed in de smaak.

Bij de rijken der aarde valt het Yas Marina-circuit goed in de smaak.

3. 2014
Het eerste seizoen van de serie Hamilton vs. Rosberg kent zijn apotheose in Abu Dhabi. Hamilton heeft zich de voorgaande maanden de beste van het Mercedes-duo getoond. Hij won twee keer zoveel races als zijn teamgenoot, en leidt het WK ruim. Maar de strijd is nog niet voorbij. Voor de eerste en enige keer in de F1-historie vallen bij de slotrace dubbele punten te verdienen. Het zal toch niet gebeuren, vragen de media zich af, dat Rosberg dankzij die bonus alsnog kampioen wordt? Nee. In ronde 24 gaat Rosbergs ERS kapot. De Duitser, op dat moment tweede achter Hamilton, valt door het resulterende gebrek aan vermogen ver terug. Hij finisht op een ronde achterstand. Hamilton verovert zijn tweede wereldtitel.

2. 2012
In het jaar waarin Kimi Räikkönen terugkeert na zijn sabbatical, heeft de Fin met een paar podiumfinishes al laten zien dat hij het nog kan. Maar in Abu Dhabi komt de ware aard van de Iceman pas écht weer bovendrijven. In zijn Lotus erft Räikkonen de leiding, wanneer Lewis Hamilton na twintig ronden uitvalt. Zijn race-engineer vertelt Kimi dat Fernando Alonso vlak achter hem rijdt, maar daaraan heeft de coureur geen behoefte. “Leave me alone, I know what I’m doing”, luidt zijn legendarische sneer. Hij kan het zelf allemaal wel oplossen, wil Räikkönen maar zeggen – en dat doet hij ook. Räikkönen houdt Alonso achter zich en wint voor het eerst sinds 2009 een race.

Voor het eerst sinds lange tijd mag Kimi Räikkönen in 2012 weer als racewinnaar de champagnedouche ondergaan.

Voor het eerst sinds lange tijd mag Kimi Räikkönen in 2012 weer als racewinnaar de (nep)champagnedouche ondergaan.

1. 2010
Liefst vier coureurs maken in de afsluitende race van het seizoen 2010 nog kans op de wereldtitel. Fernando Alonso leidt het kampioenschap, gevolgd door Mark Webber, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton. Vettel pakt de pole en houdt bij de start de leiding. Alonso rijdt in de openingsfase rond als vierde, genoeg voor de titel. Dan maakt de Spanjaard een fatale vergissing. Hij gokt op een vroege pitstop en komt klem te zitten achter Renault-coureur Vitaly Petrov. Alonso doet wat hij kan, maar komt de Rus niet voorbij. Tot op het bot gefrustreerd finisht hij als zevende. Vettel wint eenvoudig. Hij wordt de jongste wereldkampioen aller tijden.