Peter van Egmond is als fotograaf aanwezig geweest bij honderden F1-races en is sinds het begin van FORMULE 1 in 1994 aan het tijdschrift verbonden. Zijn archief behelst misschien wel miljoenen foto’s, in het kader van ons 25-jarig jubileum zoekt hij er elke week één uit.

Peter van Egmond

Kijk voor zijn beste foto’s in alle formaten en vormen   in zijn online shop.

De eerste bocht in Oostenrijk is niet alleen in de race een scherprechter, ook voor de fotografen is het natuurlijk een unieke kans op mooie platen. Het is dan ook balen als er iets technisch gezien misgaat, al kan het ook onverwachts mooie foto’s opleveren.

Lees ook: Door de lens van Peter: McLaren kreeg confetti niet van de auto, rekening ging naar de FOM

“Ik baalde na de eerste ronde. De foto’s die ik wilde maken, waren niet gelukt. Ik stond aan de buitenkant van de eerste bocht. Dan kon ik de start uit een andere hoek pakken dan de meeste fotografen en ze vervolgens ook van achteren fotograferen bij het uitkomen van de eerste bocht.”

Vier op een rij
“Eerst maakte ik een foto van de rode lichten met mijn ene camera, daarna pakte ik snel de andere. Helaas raakte ik in de haast een knopje, waardoor de autofocus niet werkte. Ik reageerde razendsnel, volgens mij binnen twee seconden. Maar ja, toen waren ze me al voorbij.”

“De foto’s bij het uitkomen van de bocht lukten gelukkig wel. Ik vind vooral die vier achtervleugels in één lijn erg strak. Overigens had Mark Sutton goed gekeken waar ik naartoe ging en kwam hij naast me staan. Hij heeft de startfoto die ik wilde maken dus wél.”

Lees ook: Door de lens van Peter: Hamilton beent woest weg na touché met teamgenoot Button

Foto: Peter van Egmond