Renger van der Zande is er op Zandvoort niet in geslaagd zijn eerste DTM-punten te scoren. Na een goed begin, zakte de Mercedes-coureur gedurende de race terug tot een verdienstelijke dertiende plaats.

Van der Zande gaf na zijn goede kwalificatie al aan dat hij hoopte dat de start beter zou verlopen dan in Hockenheim, waar hij enkele plaatsen verloor op het eerste rechte stuk. En zijn wens werd verhoord. Het was weliswaar geen raketstart, maar hij kon zijn elfde plek behouden.

In de Tarzanbocht zag hij de Audi van Felipe Albuquerque, vorig jaar kampioen der kampioenen in de Race of Champions, voor hem weg schieten. Van der Zande maakte handig gebruik van de situatie door zich direct naast Miguel Molina te positioneren. In de Gerlachbocht wurmde hij zich voorbij de Spanjaard en bemachtigde daarmee de negende plaats.

In een groepje aangevoerd door DTM-veteraan Gary Paffett en met verder onder meer voormalig Formule 1-coureur Ralf Schumacher en Audi-jongeling Edoardo Mortara hield Van der Zande zich aanvankelijk goed staande. Na een vijftal ronden moest hij echter een gaatje laten en kwam hij onder druk te staan van Maro Engel.

Na elf ronden maakte Van der Zande zijn eerste van twee verplichte pitstops. Na een degelijke servicebeurt bleef hij voor Mercedes-collega’s Susie Stoddart en David Coulthard. Zij maakten een ronde eerder nagenoeg gelijk hun pitstops, waarbij de Schot zijn landgenote voor moest laten.

Engel wist met een latere stop Van der Zande te passeren en nam daarmee de leiding in het officieuze kampioenschap van de Mercedes-coureurs met een ‘Jahreswagen’. Na de tweede serie pitstops kwam Van der Zande ook achter Stoddart terecht. Hij wist wel Christian Vietoris, de andere nieuweling bij Mercedes, en Coulthard voor te blijven. Coulthard kreeg bovendien nog een doorrijstraf wegens te hard rijden in de pitstraat.

De race werd gewonnen door Mike Rockenfeller, die dankzij een goede start en een goede strategie kampioenschapsleider Bruno Spengler (Mercedes) en zijn ontketende Audi-collega Martin Tomczyk voor wist te blijven. Tomczyk was tevens de beste coureur in een ‘oude’ auto.