Bernie Ecclestone denkt de oplossing te hebben voor het probleem dat coureurs in Q3 van de kwalificatie vaak geen ronden meer rijden om zo banden te sparen voor de race: “Na de kwalificatie moet iedereen zijn banden gewoon inleveren, waarna ze de race op een nieuw setje moeten beginnen.”

In gesprek met Pitpass vertelt Ecclestone dat het hem een doorn in het oog is als coureurs tijdens Q3 – het laatste deel van de kwalificatie, waarin de strijd om de plaatsen in de toptien wordt uitgevochten – binnen blijven staan en geen tijd neerzetten: “Ik vind het fout dat coureurs geen rondjes meer rijden als ze denken dat ze de poleposition toch niet kunnen pakken, en dat ze dan liever in de pits blijven om banden te sparen voor de race.”

“De oplossing lijkt me echter simpel”, zo vervolgt Ecclestone. “We geven iedereen gewoon een extra setje banden voor het weekend, maar de banden die tijdens de kwalificatie worden gebruikt, pakken we na de kwalificatie af.”

“Op die manier kan iedereen de race op een nieuw setje banden beginnen en heeft het geen nut meer om banden te sparen tijdens de kwalificatie”, denkt Ecclestone. “Als we dat plan doorvoeren, dan zal er voortaan gewoon weer gereden worden in Q3.”

Ecclestone laat hierbij verder in het midden of hij alle tijdens de kwalificatie gebruikte banden wil afpakken, of alleen de banden die in de laatste heat waaraan een coureur heeft meegedaan moeten worden ingeleverd.

Ecclestone laat verder overigens nog optekenen dat hij vindt dat bandenmonopolist Pirelli geweldig werk verricht en laat weten dat hij het fantastisch vindt dat de Italiaanse firma banden heeft weten te fabriceren die precies aan de wensen van de Formule 1-organisatie voldoen. “Het was een deel van de afspraak dat ze banden zouden produceren die het niet de hele race volhouden”, benadrukt Ecclestone.

“Pirelli heeft het geweldig gedaan door banden te leveren die ongeveer een derde van de race meegaan”, zo prijst de Engelsman de bandenproducent. “Het is namelijk niet moeilijk om banden te maken waar je de hele race op kan doorrijden of banden te produceren die maar tien ronden lang goed blijven, maar het is niet makkelijk om daar een gulden middenweg tussen te vinden. Dat dit Pirelli toch is gelukt, is een geweldige prestatie.”