Dit jaar had ik het voorrecht om zowel het honderdjarig bestaan van de Indianapolis 500 als de allereerste Grand Prix van India bij te wonen. Twee onvergetelijke ervaringen.

Het is moeilijk te zeggen welk evenement gedenkwaardiger was, daarvoor zijn de verschillen te groot. Maar er zijn ook parallellen. Op beide locaties zijn bijvoorbeeld fans van Arie Luyendyk te vinden. Zie bovenstaande foto die Peter van Egmond maakte in een voorstad van Delhi. 

Een andere overeenkomst is dat beide weekenden Dan Wheldon een rol speelde. In Indianapolis door de race te winnen, met een ontknoping als een jongensdroom. In India vanwege de nachtmerrie van twee weken eerder. Wheldon kwam in de slotrace van de IndyCars om het leven. Met onder meer een minuut stilte en speciale stickers en helmdesign stonden zijn F1-collega’s daarbij stil. 

Net als bij de dood van motorcoureur Marco Simoncelli in de tussenliggende week. Dat we van zijn fatale ongeval in Maleisië geen melding hebben gemaakt op deze site, is niet omdat het ons koud liet of we hem minder belangrijk vonden dan Wheldon. Het was een moeilijk afweging, maar uiteindelijk hebben we besloten bij onze leest te blijven. Die is weliswaar breder dan alleen Formule 1, maar omvat geen 
motorsport. Zo hebben we wel uitgebreid aandacht besteed aan de Indy 500, maar niet aan de MotoGP. Om het dan nu wel opeens te doen, zou ook een beetje hypocriet zijn geweest. 

Al zijn er natuurlijk raakvlakken tussen autosport en motorsport. En kunnen beide takken van sport veel van elkaar leren, zeker op het gebied van veiligheid. Hopelijk zorgen de recente tragedies ervoor dat deze verder wordt verbeterd, zoals ook in de Formule 1 gebeurde na de dodelijke ongevallen van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna in 1994. Van alle gesneuvelden zullen we in ieder geval de mooie herinneringen koesteren.