De Formule 1 heeft zich jaren geleden al in de voet geschoten. Er is een raceklasse gecreëerd waar de coureurs niet meer kunnen racen, stelt autocoureur, presentator en pitreporter Allard Kalff in onze vaste nababbelrubriek Even bellen met

Toen je het incident met Vettel en Hamilton zag gebeuren, dacht je toen meteen aan een straf?
“Toen Vettel het gras op ging en terug de baan opreed zoals hij deed, was het voor mij klip en klaar dat het een straf zou worden. Zeker als je kijkt naar eerder uitgedeelde straffen, zoals die van Verstappen in Monaco twee weken geleden, maar ook die van Verstappen in Japan vorig jaar. Het is dan even twee keer Verstappen wat me nu te binnen schiet, maar Sainz heeft volgens mij ook ooit een dergelijke straf gehad. Dus dan weet je dat dit ook bestraft gaat worden.”

Lees ook: Rondje buitenlandse media: ‘Sport gaat zo kapot’ en ‘Vettel moet in de spiegel kijken’

Allard Kalff analyseert de gebeurtenissen in de Formule 1 in zijn wekelijkse Youtube-show Slipstream

Het is in ieder geval voer voor discussie, waar sta jij?
“Het is wat mij betreft tweeledig. Laat ik duidelijk zijn: volgens de letter van de wet vind ik de straf van Vettel terecht. Hij schiet er af, gaat over het gras en op het moment dat hij weer de baan oprijdt, stuurt hij naar rechts. Als hij dat niet had gedaan, was Hamilton er langs gegaan. Ik vind ook dat de dienstdoende steward Emanuele Pirro het goed heeft gedaan. Iedereen die vindt dat Pirro het fout heeft gedaan, moet eens goed nadenken. Dit is niet zomaar iemand (Pirro is vijfvoudig Le Mans-winnaar, red.). Zijn handen zijn gebonden door het reglement. Dan kun je op zo’n moment niet zeggen: ‘Ja, maar het is zo’n mooi gevecht.'”

“Maar mijn persoonlijke mening is anders. Alle straffen moeten wat mij betreft afgeschaft worden. En dan zullen er ongetwijfeld gevaarlijke situaties voorbij komen, ze zullen tegen elkaar aanrijden, maar ik denk dat er dan meer respect voor elkaar komt. Laat ze het onderling uitvechten, kijk bijvoorbeeld naar Sébastien Bourdais en Graham Rahal in de Indy 500. Zij lossen het samen op: ze zijn boos op elkaar, maar agree to disagree. Dat mis ik heel erg in de Formule 1 nu. Hamilton gaat van het gas, klaagt over de radio en weet dat er dan actie wordt ondernomen. Hij hoeft niets meer te doen en wint. Net zoals twee weken geleden in Monaco.”

Schiet de Formule 1 zich met al die regels en straffen in de voet?
“De Formule 1 heeft zich jaren geleden al in de voet geschoten. Het is simpel, je creëert nu een klasse waarin men niet meer kan racen. Inhalen gebeurt alleen nog maar met DRS. Vind je het gek dat ze niet meer kunnen rijden? Dat wheel-to-wheel, Verstappen kan dat als één van de weinigen nog heel goed, dat zou de standaard moeten zijn. Ze rijden nu soms klunzig tegen elkaar aan, dat komt gewoon omdat ze het niet vaak meer hoeven te doen.”

Lees ook: Ferrari geeft zege niet op: team dient intentie tot beroep in tegen straf Vettel

Een pluim voor Renault, beide auto’s in de punten. Foto: LAT Images

Wie verdienen er nog een pluim dit weekend? 
“Ik heb van Renault vaak gezegd dat ze het niet voor elkaar hebben. Maar dit weekend hebben ze laten zien dat er iets van progressie geboekt is, dat mag ook weleens gezegd worden. En wie ook een goede race heeft gereden, is Lance Stroll. Hij is van 18 naar 9 gereden, heeft twee punten gescoord. Heel solide gedaan.”

Er wordt druk gespeculeerd over nieuwe reglementen voor 2021, hoe vind je dat dat gaat?
“Dat hele plan voor 2021 is een farce. Er is nog altijd helemaal niks besloten, nu wordt er geschreven dat er een budgetcap van 155 miljoen euro. Een wassen neus is dat. Niemand weet hoe het er voor staat, de teams niet, de rijders niet. Het probleem is dat er niemand is die het voortouw neemt, er is nu een situatie ontstaan waar er constant gepolderd wordt. Je hebt een autoritair iemand nodig die zegt: ‘Zo gaan we het doen, graag of niet’. Een type Bernie Ecclestone, die wordt nu wel gemist.”

Is F1 nog leuk?
“Ja, hoor! Er is altijd iets om over te praten, en wat altijd leuk blijft is de technische exercitie. Van de jaren 50 tot nu, de auto’s zijn altijd super geavanceerd. Dat blijft interessant. Soms zijn de wedstrijden niet om aan te zien, soms zijn ze fascinerend, en soms zijn ze spectaculair – dát is Formule 1.”

Lees ook: Vettel over de rooie na tijdstraf: ‘Ik ben boos en heb daar het recht op’