Normaal gesproken hangen we in de rubriek Even bellen met… met iemand aan de lijn, dit keer babbelen we na Grand Prix van Duitsland in de paddock na met local en voormalig Formule 1-coureur Timo Glock. Over Max Verstappens masterclass, Red Bull versus Mercedes, de Hollywood-thriller op Hockenheim en de goede dag van Sebastian Vettel. “Er viel een last van een aantal kilo van Vettels schouders.”

Om te beginnen met de zege van Max: het woord masterclass gaat rond. Eens?
Glock: “Dat was het, ja. Hoe hij de race onder controle had, was indrukwekkend. Hij had de hele tijd de juiste banden, nam de juiste beslissingen. Hij had een kleine spin – een 360 – maar had het alsnog onder controle. Daarna wist hij precies wanneer hij moest pushen, en deed dat ook. Heel indrukwekkend. Hij heeft veel geleerd het laatste jaar. Hij hield z’n hoofd koel; dat is vooral waardoor hij het verschil maakte. Heel indrukwekkend.”

Lees ook: Zegevierende Verstappen: ‘Het gaat erom dat je geen fouten maakt’

Mercedes blijft, gemiddeld genomen, sterker dan Red Bull, denkt Glock.

Hoe zie je Red Bulls progressie, denk je dat ze Mercedes kunnen uitdagen?
“Er komen races aan waar ze zeker een kans hebben. Maar om eerlijk te zijn: over het algemeen, als je naar alle circuits op de kalender kijkt, is de Mercedes de betere auto. Al kan Hongarije een goede kans zijn voor Red Bull. Daar gaat het om aerodynamica en daar zijn ze sterk in.”

Deze race was knotsgek. Het was de derde steengoede race op rij. Hoe zie jij dat?
“In Oostenrijk hielpen de circuiteigenschappen denk ik mee het een goede show te maken vol inhaalacties. Op Silverstone maakten de banden, in combinatie met de layout en lange DRS-zone, het verschil. Op Hockenheim draaide het zondag allemaal om het weer, en het was inderdaad een knotsgekke race. Voor de coureurs en teams was het cruciaal de juiste beslissingen te nemen.

Glock startte 91 Grands Prix, met twee tweede plekken als beste resultaat. Sinds 2013 rijdt hij DTM.

Het was daarbij goed om te zien dat je een crazy race krijgt als alles niet van tevoren super uitgebreid gesimuleerd kan worden. Dat is wat de Formule 1 nodig heeft. Als het droog was gebleven, was het bij lange na niet zo’n goede wedstrijd geweest. Omdat de teams alles dan vooraf kunnen simuleren en precies weten wat er gaat gebeuren. Nu was het voor iedereen chaos.”

Jij hebt dit soort omstandigheden – en erger – meegemaakt als coureur. We zagen met name veel coureurs er in de Südkurve vanaf gaan. Wat maakte die voorlaatste bocht zo tricky?
“Als je bij het ingaan de controle verloor, had je geen uitloopruimte, want daar lag de dragrace-strip, die enorm goed ingerubberd was. Tel er de lage temperaturen bij op, en de auto’s schoven gewoon door, eraf. Je had daar geen mogelijkheid je auto nog te stoppen, was gelijk passagier.”

Lees ook: Alle incidenten van de knotsgekke Duitse GP op een rijtje

Glock zag een last van Vettels schouders vallen.

Je landgenoot Sebastian Vettel werd tweede na als twintigste te zijn gestart. Een geweldig optreden?
“Absoluut. Hij verdiende dit resultaat. Na alle pech die hij de laatste races heeft gehad – en ook zaterdag in de kwalificatie nog, waarin hij moest stoppen – denk ik dat dit nice voor hem was. Dat kon je ook zien. Er is een last van een aantal kilo van zijn schouders gevallen.”

Is dit belangrijk voor Vettel? Een jaar na de fout in de Sachskurve die hem de zege kostte, een sterke race rijden onder wederom lastige omstandigheden?
“Ja, ook absoluut. Hij bleef uit de problemen, maakte geen fouten. Dat was positief voor hem. Het was belangrijk voor Sebastian niet weer een fout te maken, te laten zien een race onder controle te hebben en gefocust te zijn. Zijn ervaring heeft hem vandaag goedgedaan.”

Dus we moeten hem niet te snel afschrijven?
“Zeker niet.”

Lees ook: Verstappen, Vettel en Kvyat eren Helmut Marko: ‘Zitten hier dankzij hem’