In de rubriek ‘Even vragen aan…’ bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Amerika hebben we André Venema aan de lijn over het onstuimige weer in Austin, de mooiweerauto van Ferrari, regenmeester Hamilton en de kansen van Max Verstappen.

André, door de weersomstandigheden vielen beide trainingen vrijdag letterlijk in het water. Blijft dat de rest van het weekend zo?
“Vrijdag was het heel slecht, maar het blijft ontzettend wisselvallig. Zaterdag wordt opnieuw regen voorspeld, maar wanneer die precies gaat vallen en hoeveel is nog maar de vraag. Grote kans dat de kwalificatie nat is. Op de dag van de race krijgen we in ieder geval geen regen: zondag is het hier negentien graden en blijft het droog.”

Lewis Hamilton won al vijf keer in Austin. Foto: Racepictures.

Lewis Hamilton was gisteren de snelste in beide trainingen. Is hij de te kloppen man dit weekend?
“Ja. Hamilton was hier vrijdag direct snel. Hij stapt in de auto en zet meteen achteloos de snelste tijd neer. Het lijkt wel alsof het hem allemaal geen moeite kost. Het Circuit of the Americas – waar we dit weekend rijden – ligt hem sowieso erg goed. Van de zes races hier heeft Hamilton er vijf gewonnen, alleen in 2013 won hij niet. Dat zegt veel over hem, en ook over Mercedes, trouwens. Dit is een maatpak-circuit voor Mercedes: het is die auto op het lijf geschreven. Daarom denk ik dat Hamilton dit weekend de wereldtitel al wint. Mercedes gaat zondag weer een één-twee pakken, daar ben ik van overtuigd.”

Sebastian Vettel heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door zijn gridstraf.
“Nee, daarom is het inmiddels wel een gelopen race. Die straf was volledig terecht trouwens, zei ook Red Bull-teambaas Christian Horner. Verder was het voor Ferrari een moeizame vrijdag, want die auto gaat niet zo goed in de regen. Vettel is een prima regenrijder, denk maar aan zijn allereerste overwinning in Monza 2008, maar de auto wil niet. We hebben dat bij Verstappen eerder dit jaar ook gezien in Hongarije. Hij is altijd goed in de regen, maar als de auto niet te besturen is, houdt het op. Dat lijkt nu het geval bij Ferrari. De Ferrari was ooit een vierseizoenenauto, nu is het alleen nog een mooiweerauto. Het is klaar, dit seizoen.”

Verstappen kan in de kwalificatie voor P2 gaan. Foto: Racepictures.

Verstappen kan wellicht profiteren van Vettels straf. Hoe schat je zijn kansen in?
“Op vrijdag werd Verstappen twee keer derde, al zegt dat natuurlijk niet zoveel. In de regen maakt hij een goede kans, denk ik. In Hongarije ging Red Bull niet goed in de regen, maar het schijnt dat ze de oorzaak daarvan al een tijd geleden gevonden hebben. Daarom zou het op zaterdag kunnen lukken. Hamilton is in de regen buiten bereik voor Verstappen, denk ik, maar Bottas kan hij in een natte kwalificatie wel hebben. Dat zou al erg knap zijn. De Red Bull is natuurlijk een echte raceauto, dat verhaal is inmiddels bekend. De kwalificatie is meestal een brug te ver. In de race knokt Verstappen zich door zijn verbetenheid vaak naar voren, vandaar dat hij al zo vaak het podium gehaald heeft. Vergelijk maar eens met Kimi Räikkönen: die heeft dit jaar negen podiums, Verstappen zeven. Het scheelt weinig, terwijl Verstappen echt een veel mindere auto heeft.”

Liberty Media doet zijn best om een tweede race in de VS te organiseren. Lopen de fans daar al een beetje warm voor de Formule 1?
“Vrijdag viel het mee, maar de Amerikaanse fans zijn wel trouw. Ook bij slecht weer blijven ze massaal op de heuvel zitten: poncho aan en gewoon kijken. Dat is echt de Amerikaanse spirit: sport is hier de belangrijkste cultuur en dat zie je aan alles. Lewis Hamilton is hier veruit het meest populair. In VT2 reed Hamilton de garage uit en dan springen de mensen ineens op. Het is wat gechargeerd, maar veel meer coureurs dan hem kennen ze ook niet. Eerder deze week zat Hamilton hier nog in een talkshow, daar zou geen andere coureur voor uitgenodigd worden. Hij is een uitzonderlijke coureur met een gezonde dosis showmanship. Voor de Formule 1 is dat goed, want Hamilton is een wereldster: hét gezicht van de sport. Daarom zou het voor hem mooi zijn als hij hier kampioen wordt: het is het mooist denkbare podium.”

De Ferrari is geen vierseizoenenauto meer. Foto: Racepictures.