In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het  Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Silverstone hebben we Daan de Geus aan de lijn over de brandende zon, de vermoeidheid van de F1-gemeenschap en het slippertje van Max Verstappen.

Daan, het is voor Engelse begrippen behoorlijk warm op Silverstone.
“Het was gisteren heter dan vandaag, maar nog altijd zo’n 27 graden. Iedereen hier bij de teams loopt in korte broek en zit aan ijsjes te lurken. De verwachting is dat het zondag misschien wel 30 graden wordt. Met een race midden op de dag wordt het dus zweten voor de coureurs en misschien gaan we dat ook terugzien in de bandenslijtage en de betrouwbaarheid van de auto’s. In Frankrijk en Oostenrijk was het de afgelopen Grands Prix ook warm, dan kan dit er qua belasting en vermoeidheid ook nog wel bij.”

De Britse GP is de laatste van de tripleheader. Snakt het personeel naar wat rust?
“Ik heb daarover een paar mensen gesproken: ze vinden het lekker om even een pauze te hebben. Kijk, de coureurs vinden het prima. Die zeggen: de beste oefening is rijden en in het ritme komen. Voor het personeel is het natuurlijk een ander verhaal, al slapen veel mensen waarschijnlijk gewoon thuis rondom dit weekend. Na Silverstone is het een weekje rustig, maar daarna komt er met Duitsland en Hongarije alweer een doubleheader aan. En dan zijn er in Hongarije na de GP ook nog een paar testdagen… Het schema is moordend. Hoewel het nog niet officieel is, zal de tripleheader geen vervolg krijgen. Liberty zal het niet nog een keer doen als het niet hoeft.”

McLaren-baas Zak Brown had veel uit te leggen vanwege alle veranderingen bij zijn team. Foto: Sutton Images.

Waar zijn de voornaamste gespreksthema’s in Silverstone?
“McLaren uiteraard. Veel mensen dachten verder dat Lewis Hamilton en Daniel Ricciardo hier hun contractverlenging zouden aankondigen: Engeland lijkt daarvoor immers de geijkte plek. Maar dat is nog niet gebeurd, hoewel de aanname is dat beide coureurs blijven waar ze zitten. Zo gek is die ‘vertraging’ trouwens ook weer niet: met drie races achter elkaar is er weinig tijd voor dit soort activiteiten. Coureurs willen zich op het racen focussen, niet op winstpremies of andere contractzaken.”

Hamilton trapt een balletje op het rechte stuk. Foto: Racepictures.

Dan is er nog het WK-voetbal, daar zal het in Engeland vast ook over gaan.
“Hamilton heeft al gevraagd hoe hoog de boete is als hij de verplichte perspraatjes na de kwalificatie overslaat, omdat hij de wedstrijd van Engeland tegen Zweden wil zien. Die begint direct na afloop van de kwalificatie, of zelfs iets voor het eind. Het publiek kan op grote schermen naar die wedstrijd kijken, bij de meeste teams zal de televisie na de kwalificatie waarschijnlijk ook snel op voetbal worden gezet. Het WK leeft hier echt. Pierre Gasly liep net nog in z’n Frankrijk-voetbalshirt naar de drivers’ briefing.

Tot slot: Max Verstappen beleefde geen aangename dag.
“In zekere zin misschien een beetje een verloren dag. ’s Ochtends had hij op het eind problemen met de versnellingsbak. ’s Middags spinde hij bij opkomen start/finish, schoof door het grind en met de achterwielophanging de barrière in. De schade lijkt mee te vallen en makkelijk te repareren, want de klap was niet zo hard. Maar je weet nooit wat voor effect zo’n crash heeft. Ik denk dat hij de data van collega Daniel Ricciardo goed zal bekijken. Wat Verstappens kansen zijn is moeilijk in te schatten. In Oostenrijk verwachtte niemand een overwinning, er is geen peil op te trekken. Maar iedereen verwacht dat Hamilton de te kloppen man is.”

Verstappen was tot tweemaal toe tot de benenwagen veroordeeld. Foto: Sutton Images.