De Strategy Group is in het kader van kostenbesparing in gesprek over het invoeren van een maximum prijs voor klantenmotoren. Dat bericht Autosport.

De Strategy Group bestaat uit achttien leden, met zes afgezanten van de internationale autosportfederatie FIA, zes vertegenwoordigers van de commerciële uitbater FOM én afgevaardigden van de teams van Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams, McLaren en Force India.

Het doel van de Strategy Group is om de toekomstige koers die de Formule 1 dient te varen uit te stippelen, en afgelopen maandag is de Strategy Group bij elkaar gekomen om te spreken over het reguleren van de kosten van klantenmotoren, meldt Autosport.

De hoge kosten voor klantenmotoren zijn al sinds de introductie van de V6 hybride turbokrachtbronnen in 2014 een grote zorg voor de kleinere teams. Waar ze in het V8-tijdperk ‘maar’ 10 miljoen euro per jaar betaalden voor klantenmotoren, moeten ze nu 20 tot 27 miljoen euro per seizoen neertellen.

De FIA heeft eerder toegegeven dat het in de fout is gegaan door geen regels op te stellen om de kosten voor klantenmotoren te besparen, maar zal binnenkort gepresenteerd worden met ‘een analyse van de Strategy Group’ aangaande kostenbesparing op dit vlak, bericht Autosport.

Het reguleren van de kosten van klantenmotoren sluit aan bij een ander kostenbesparend plan dat wordt besproken, namelijk het toestaan van het gebruik van ‘overjarige motoren’. Dit betreft een reglementswijziging die het teams moet toestaan met motoren uit het vorige seizoen te rijden.