Team Lotus-eigenaar en teambaas Tony Fernandes vindt dat de Formule 1 zich beter moet promoten. Volgens de zakenman laat de sport op dit vlak vooral in nieuwe markten steken vallen.

 

“De Formule 1 is een gecompliceerde sport, maar we moeten deze zo simpel mogelijk zien te houden als we naar nieuwe landen gaan”, schrijft Fernandes in een column voor IQ, een door het FIA Insititute uitgebracht magazine voor ingewijden in de autosport.

 

“Als de sport makkelijk te begrijpen is, dan is het veel eenvoudiger voor de nieuwe landen om erbij betrokken te raken”, denkt Fernandes, die vindt dat de koningsklasse meer moet doen om het publiek in die landen te enthousiasmeren en op de hoogte te stellen. “Je kunt als Formule 1 zijnde niet naar India gaan en verwachten dat het publiek daar net zoveel weet als de tifosi in Italië. Italië heeft immers een negentig-jaar lange racetraditie, maar voor India is de Formule 1 iets nieuws.”

 

“We moeten daarom van de gedachte afstappen dat de Formule 1 maar één keer per jaar langskomt in zo’n land om een Grand Prix te houden en dan weer weggaat. De sport moet zich veel breder en uitgebreider promoten in de nieuwe landen. Zowel waar het een Grand Prix in het land zelf aangaat, als in het algemeen.”

 

“We moeten er daarom voor zorgen dat er ook als de Formule 1 niet in zo’n land is om te racen, toch veel televisie-aandacht voor is en we de mensen ook over de achtergrond en zaken achter de schermen kunnen inlichten”, bepleit Fernandes.

 

“Daarnaast moeten de teams en coureurs meer tijd doorbrengen in de landen die de Formule 1 aandoet. Toen ik nog in de muziekindustrie werkzaam was, heb ik geleerd dat er niets is dat meer indruk maakt dan wanneer een artiest een land bezoekt. Dat de Formule 1 fysiek en merkbaar aanwezig is in de plaatsen waar we naartoe gaan, is van essentieel belang.”