Volgens Ferrari-kopstukken Sergio Marchionne en Maurizio Arrivabene moet de Formule 1 zich op een andere manier presenteren om een jeugdiger publiek aan te spreken.

Ferrari-president Sergio Marchionne vreest dat de Formule 1 niet zal kunnen overleven in een wereld waarin entertainment steeds meer online wordt aangeboden. Daarom pleit hij voor een ware ‘revolutie’ in de manier waarop de Formule 1 met name jonge fans tegemoet kan komen.

“We komen niet meer weg met het plaatsen van een selfie hier en daar”, meent Marchionne. “We moeten de sport overzichtelijker en toegankelijker maken voor de fans van nu. Ik denk dat daar in 2015 al een start mee kan worden gemaakt.”

De uitlatingen van Marchionne staan haaks op de visie van Bernie Ecclestone dat de sport geen jeugdige fans nodig heeft, simpelweg omdat ze geen doelgroep vormen voor de grote, dure merken die de sport financieren. Waar Ecclestone vooral kritiek kreeg op zijn uitlatingen, vindt Marchionne bijval uit eigen kamp.

“Er liggen kansen om van de Formule 1 weer een show te maken waarmee we ook weer jeugdige fans aanspreken”, aldus Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene. “Daar hebben we niet eens hele grote reglementswijzigingen voor nodig, enkel de bereidwilligheid om dit voor elkaar te krijgen. Op dit moment ligt de entertainmentwaarde van de sport te laag en krijgen de fans te weinig waar voor hun dure tickets.”

“We moeten meer luisteren naar wat de fans willen. Ik denk dat iedereen daar beter van wordt. Gebeurt dat niet, dan zie ik het nog wel gebeuren dat we voor lege tribunes races en enkel onszelf nog toe kunnen juichen, omdat de fans het af hebben laten weten”, aldus Arrivabene. De teambaas denkt zelf ook hardop mee over mogelijke manieren om de sport dichter bij de fans te brengen: “Maak de persconferenties toegankelijk voor het publiek”, oppert hij.