Ferrari is optimistisch getemd over de hagelnieuwe 1,6 liter turbomotor die het momenteel op de testbank heeft staan. “Al is het een hele klus.”

Ferrari heeft voor volgend jaar nog geen contracten met klantenteams gesloten, al lijkt het een zekerheid dat Sauber verdergaat met de Italiaanse krachtbron en is Marussia een logische kandidaat om over te stappen van Cosworth – dat waarschijnlijk stopt – naar Ferrari-motoren. Maar hoe competitief de nieuwe motoren zijn, is nog even afwachten, aldus Luca Marmorini, hoofd van de afdeling motoren en elektronica bij Ferrari.

“We zullen pas bij de eerste race van 2013 weten of we het goed gedaan hebben”, aldus de Italiaan. Optimistisch is hij echter wel. “We zijn eind vorig jaar al begonnen met testen en we leggen nu de laatste hand aan de eerste motor die daadwerkelijk in een auto gemonteerd gaat worden.”

De herintroductie van turbo’s zorgt volgens Marmorini voor heel wat hoofdbrekens. “Die dingen draaien met 25000 toeren, wat ongekend is. De elektronica die erbij hoort is behoorlijk ingewikkeld, dus motormanagement wordt belangrijker dan ooit. Bovendien is de locatie van de turbo relevant, want de temperaturen lopen op tot wel duizend graden en daar moet de elektronica wel tegenkunnen.”

Een ander punt is brandstofverbruik. Renault liet onlangs al weten dat dat geen probleem gaat vormen, maar bij Ferrari denken ze daar anders over. Marmorini: ”Er is een risico. We willen niet dat de Formule 1  een sport is waar coureurs de helft van de tijd kalm aan moeten doen omdat ze anders zonder benzine komen te staan.”