Kimi Räikkönen heeft op de laatste testdag van deze week de snelste tijd van de dag laten klokken. Mercedes is onderaan de lijst terug te vinden.

Vooraf was al afgesproken dat vandaag Pirelli’s nieuwe regenbanden getest zouden worden. Die banden kregen vorig seizoen veel kritiek van de coureurs en als het in een van de eerste drie dagen niet zou regenen moest het circuit vandaag met tankauto’s nat gesproeid worden. Aldus geschiedde vanmorgen, en het resultaat liet zich raden: vrijwel niemand ging de baan op.

Lewis Hamilton vertelde woensdag al ‘geen zin’ te hebben in een natte testdag, en kennelijk kwam bij daarmee weg, want vrijwel direct na het begin van de vierde testdag vaardigde Mercedes een bericht uit dat de auto wegens een ‘elektrisch probleem’ in de garage stond. Toen het team aan het eind van de ochtend eindelijk wat rondjes ging rijden, was het niet Hamilton, maar Valtteri Bottas die achter het stuur zat. Ook andere teams besloten te wachten tot de baan was opgedroogd, waardoor de voorgenomen regenbandentest uitdraaide op een farce.

Verstappen had er zin in op het natte Circuit de Catalunya-Barcelona.

Desondanks reden tijdens de lunchpauze tot chagrijn van de coureurs opnieuw de tankauto’s de baan op, zodat het scenario zich herhaalde: slechts een enkeling reed wat rondjes op de regenbanden, het merendeel liet dat aan zich voorbijgaan. Onder die natweerliefhebbers was uiteraard Max Verstappen te vinden, die als een van de weinigen het nut inzag van een regensimulatie.

In de middagsessie droogde de baan sneller op, waardoor de coureurs al snel weer met de vertrouwde slicks in actie kwamen. Williams ontbrak op het appèl: het team heeft geen reserveonderdelen meer nadat Lance Stroll gisteren voor de derde keer zijn auto crashte. Toro Rosso liet eveneens verstek gaan. ’s Morgens zou Daniil Kvyat gaan rijden, maar al na een installatierondje ontdekte het team een probleem dat tot een motorwissel noopte. Daarna kwam de STR12 niet meer in actie, zodat ook de voor de middagsessie ingeroosterde Carlos Sainz werkloos moest toekijken.

McLaren, met Stoffel Vandoorne achter het stuur, kon aardig wat kilometers maken, na een stroef begin van de eerste testweek.

In tegenstelling tot Lewis Hamilton had Valtteri Bottas wel zin om vandaag te gaan rijden. De Fin kwam zowel op de natte als de droge baan in actie, maar concentreerde zich op lange runs. Zijn beste rondetijd van 1:23,4 was bijna drie seconden langzamer dan die van Kimi Räikkönen, op dezelfde banden. Een uur voor het eind zat ook voor de Fin de test erop, nadat Mercedes iets in de data vond dat volgens het team niet kopte. Uit voorzorg werd de dag daardoor voortijdig beëindigd. Veel te vergelijken viel er sowieso niet, want de top-drie reed zijn tijden op soft-banden, terwijl de vier mannen daarachter hun beste tijd op de snellere super- of ultrasoftbanden klokten. Uiteindelijk eindigde Max Verstappen als tweede, op acht tienden van Räikkönen, op een paar honderdsten gevolgd door Jolyon Palmer in de Renault.

Romain Grosjean was de drukste man van de dag, met een totaal van 118 ronden. Stoffel Vandoorne besloot de dag als zevende, op 1,7 seconden van Räikkönens tijd, maar wel met de in theorie snelste van de beschikbare bandensoort. In elk geval kon McLaren 67 rondjes bijschrijven, wat een welkome afwisseling was van de door betrouwbaarheidsproblemen gekenmerkte eerste dagen van de test.

Pos. Coureur Team Rondetijd Ronden
1 Kimi Räikkönen Ferrari 1:20.872 93
2 Max Verstappen Red Bull 1:21.769 85
3 Jolyon Palmer Renault 1:21.778 39
4 Romain Grosjean Haas 1:22.309 118
5 Antonio Giovinazzi Sauber 1:22.401 84
6 Sergio Pérez Force India 1:22.534 82
7 Stoffel Vandoorne McLaren 1:22.576 67
8 Valtteri Bottas Mercedes 1:23.443 68
9 Nico Hülkenberg Renault 1:24.974 51
10 Daniil Kvyat Toro Rosso 1