Daan de Geus
7 september 2014
Bij Ferrari wisten ze dat het thuisweekend op Monza lastig zou worden, maar uiteindelijk hield de Scuderia slechts twee schamele puntjes aan de race over, waardoor het een plekje is gezakt in het WK.
De twee punten werden gepakt door Kimi Räikkönen, die als tiende over de streep kwam maar naar P9 werd gepromoveerd door de straf van Kevin Magnussen. “We hadden natuurlijk op meer gehoopt”, geeft hij toe ten overstaan van de verzamelde media. “Dit is namelijk wel heel karig, zeker voor eigen publiek, maar aan de andere kant wisten we van tevoren al dat dit een moeilijke race zou worden”, benadrukt The Iceman.
Zoals wel vaker dit seizoen rest Räikkönen niets anders dan het raceweekend zo snel mogelijk achter zich te laten en met vernieuwde hoop naar de volgende Grands Prix uit te kijken, waarbij hij hoopt dat de circuits die dan worden aangedaan zijn Ferrari wat beter bevallen. Het is voor Ferrari te hopen dat dat inderdaad zo is, want het is dit weekend door Williams ingehaald en naar de vierde plek in het WK gezakt.
Alonso
Waar Räikkönen in ieder geval de finish nog haalde, zat de wedstrijd er voor Fernando Alonso na net iets meer dan de helft van de raceafstand op. “Mijn ERS ging stuk door een waterlek of een probleem met de temperatuur van het systeem, waardoor ik de motor in zijn geheel moest uitschakelen om de rest van de krachtbron te sparen”, legt hij uit. Wat er zonder de uitvalbeurt mogelijk was geweest, vindt Alonso moeilijk in te schatten, maar hij had wel juist wat in reserve gehouden voor een slotoffensief. Door de technische pech heeft hij nu echter voor de eerste keer dit jaar geen punten gescoord. Toch rekent hij zijn team niks aan. “Ik vind het natuurlijk jammer voor de fans, maar hier is niets aan te doen en ik heb heel veel races lang een hele betrouwbare auto gehad.” Dat Alonso om technische redenen uitvalt is inderdaad uniek. In 2010, tijdens de Grand Prix van Maleisië, viel hij voor het laatst door pech uit, al werd hij toen nog wel geklasseerd. De laatste keer dat hij na pech uitviel en niet geklasseerd werd, was halverwege 2009. Door zijn uitvalbeurt in Monza komt tevens een einde aan een reeks van 29 races – begonnen in 2013 – waarin Alonso telkens de eindstreep wist te halen.
Waar Räikkönen in ieder geval de finish nog haalde, zat de wedstrijd er voor Fernando Alonso na net iets meer dan de helft van de raceafstand op. “Mijn ERS ging stuk door een waterlek of een probleem met de temperatuur van het systeem, waardoor ik de motor in zijn geheel moest uitschakelen om de rest van de krachtbron te sparen”, legt hij uit. Wat er zonder de uitvalbeurt mogelijk was geweest, vindt Alonso moeilijk in te schatten, maar hij had wel juist wat in reserve gehouden voor een slotoffensief. Door de technische pech heeft hij nu echter voor de eerste keer dit jaar geen punten gescoord. Toch rekent hij zijn team niks aan. “Ik vind het natuurlijk jammer voor de fans, maar hier is niets aan te doen en ik heb heel veel races lang een hele betrouwbare auto gehad.” Dat Alonso om technische redenen uitvalt is inderdaad uniek. In 2010, tijdens de Grand Prix van Maleisië, viel hij voor het laatst door pech uit, al werd hij toen nog wel geklasseerd. De laatste keer dat hij na pech uitviel en niet geklasseerd werd, was halverwege 2009. Door zijn uitvalbeurt in Monza komt tevens een einde aan een reeks van 29 races – begonnen in 2013 – waarin Alonso telkens de eindstreep wist te halen.
Gerelateerd nieuws
Sainz ‘gemotiveerd’ door uitdaging bij Williams: ‘Moet een topteam worden’
13 december 2024 15:00 - Nieuws
Sainz doet dringende oproep aan de media: ‘Help online misbruik te voorkomen’
13 december 2024 11:00 - Nieuws
Ferrari en Cadillac slaan handen ineen voor Formule 1-debuut in 2026
10 december 2024 16:00 - Nieuws
Norris voelde spanning na een blik op de schermen: ‘Ik was nerveus, maar moest gefocust blijven’
10 december 2024 11:45 - Nieuws