Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene zit niet op een verbale oorlog met Pirelli te wachten, maar volgens de Italiaan was de strategie die het in België met Sebastian Vettel hanteerde zeker niet onverantwoord.

Vettel vond in België zijn waterloo in de voorlaatste ronde. Zonder waarschuwing klapte zijn rechter achterband toen na het uitkomen van Raidillon uit elkaar. Vettel reed er al wel 28 ronden op, in een poging een éénstopper uit te voeren. Te lang en niet verstandig, oordeelde Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery terwijl hij felle kritiek van Vettel weerlegde, maar Arrivabene dient Hembery op zijn beurt weer van repliek.

“Het was ons ‘plan A’ om voor een éénstopper te gaan. We hadden die keuze al om elf uur in de ochtend gemaakt, op basis van de data waar we over beschikten. Dat is immers altijd leidend bij het uitdokteren van een strategie. Zelfs als je een agressieve keuze maakt, doe je dat aan de hand van de informatie die je hebt. Niemand is zo dom om maar wat te gokken of een risico te nemen, en dat hebben wij ook niet gedaan”, verklaart Arrivabene.

Volgens Arrivabene was er voor Ferrari dan ook totaal geen reden om aan te nemen dat een éénstopper onmogelijk was. “We hebben nota bene een engineer van Pirelli in de pits rondlopen. Wat denk je dat die hier doet? Die engineer staat hier niet om kauwgom te kauwen. Hij is er om de banden te controleren, ze in de gaten te houden terwijl je op de baan bent en die informatie aan het team te geven.”

“Ik kan de data zo laten zien. Wij hebben totaal geen waarschuwing gehad dat het fout zou gaan”, vervolgt de teambaas, wiens engineers de ontplofte band zoals hij aangeeft ‘goed zullen bestuderen om een indruk te krijgen van wat verkeerd ging’.

Rosberg
Arrivabene wil er verder niets aan toevoegen, want hij wil niet via de pers een verbale oorlog met Pirelli uitvechten. Wie nog wel iets te zeggen heeft over de banden, is Nico Rosberg. Hij zelf had in VT2 op vrijdag veel geluk niet in de bandenstapels te eindigen nadat ook zijn rechter achterband – volgens Pirelli om een andere reden – klapte bij de razendsnelle Blanchimont-bocht.

“Dit probleem moet worden opgelost. We moeten de veiligheid zien te verbeteren door op één of andere manier van tevoren vast te stellen dat een band kapot dreigt te gaan. Dat is althans wel het minste, als het probleem an sich niet kan worden opgelost gedurende de komende weken”, vindt Rosberg, die van harte hoopt dat er voor de race in Monza iets gevonden is: “Want dat is wederom een heel snel circuit.”