De FIA is van plan vanaf 2017 extra cockpitbescherming verplicht te stellen. Dat meldt de BBC. De bescherming moet de vorm krijgen van een ring boven het hoofd van de coureur.

De teams zijn met het motorsportorgaan akkoord gegaan over de invoer van het systeem, dat wegens de gelijkenis met het aureool van een christelijke heilige ook wel halo wordt genoemd. De constructie zit aan weerszijden en aan de voorrand van de cockpit vast. Grote brokstukken en losgeslagen wielen kunnen door de bescherming het hoofd van de coureur niet meer raken.

Over het precieze uitwerking van het plan gaan de FIA en de technische bazen van de teams nu in overleg. Het is de bedoeling dat het beschermingssyteem het zich van de coureurs zo min mogelijk belemmert. Volgens de BBC ziet de autosportbond geen enkele reden waarom een introductie van de halo nog zou mislukken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Coureurs enthousiast
GPDA-hoofd Alexander Wurz zegt dat de coureurs verheugd zijn over het voornemen van de FIA. De rijders moeten wel open staan voor het feit dat hun gezichtsveld achter het stuur iets zal veranderen, vindt de Oostenrijker. “Nu we de ontwerpfase ingaan ben ik ook benieuwd hoe de teams het nieuwe systeem er snel en cool uit gaan laten zien”, aldus Wurz.

Het onderzoek naar cockpitbescherming liep de afgelopen tijd op volle toeren, naar aanleiding van de ongevallen van onder meer Justin Wilson, Jules Bianchi en Felipe Massa. Daar bleek telkens het hoofd van de coureur de zwakke plek. De FIA deed ook proeven met kogelwerende plexiglas cockpitkappen, maar die bleken te versplinteren of juist als katapult voor brokstukken te werken.

De BBC meldt dat de FIA kijkt of er in het halo-ontwerp voor 2017 ook plaats is voor kogelwerend materiaal. Volgens de Britse omroep is het echter onwaarschijnlijk dat dergelijke bescherming de eindversie van het systeem haalt.