De FIA heeft een toelichting gegeven hoe het de staande herstarts voor zich ziet nadat diverse coureurs en bandenleverancier Pirelli hun zorgen uitten over de nieuwe procedure die volgend jaar ingaat.

De safetycar blijft op de baan zoals gebruikelijk, en de achterliggers krijgen de mogelijkheid weer achteraan aan te sluiten. Als de baan vrij is, keert de safetycar terug naar de pits en krijgen de teams daarvan bericht. De auto’s rijden vervolgens nog een ronde door om zich te formeren.

Ondertussen brandt het rode licht in de pitstraat tot het volledige veld voorbij is. Aan de pitmuur mogen slechts twee personeelsleden per team plaatsnemen, de anderen dienen in de pitboxen te wachten. De coureurs stellen zich op in de volgorde van de race, waarna de gebruikelijke procedure met de startlichten wordt uitgevoerd.

Er zal niet altijd een staande start volgen op een neutralisatie. Wanneer de safetycar binnen twee ronden na de start de baan op moet, of met minder dan vijf ronden te gaan, zal er een vliegende start plaatsvinden. Ook behoudt de wedstrijdleider het recht om af te zien van een staande start als hij de omstandigheden daartoe ongeschikt acht. Ook wanneer de race achter de safetycar van start gaat, bijvoorbeeld bij regenval, zal er geen staande start zijn.