De FIA World Motor Sport Council heeft FIA-president Jean Todt en Bernie Ecclestone – de commerciële uitbater van de sport – een mandaat gegeven om zelf regelwijzigingen door te voeren.

De World Motor Sport Council zet de F1 Commissie en de F1 Strategy Group zo in essentie buitenspel. Todt en Ecclestone hebben het mandaat gekregen om ‘suggesties te doen en beslissingen te nemen betreffende een reeks nijpende kwesties in de Formule 1’.

Daar onder valt, zo stelt de FIA, de manier waarop de sport bestuurd wordt, kostenbesparing en regelgeving omtrent de krachtbronnen. Hoe lang het mandaat van kracht is, meldt de FIA niet. Todt en Ecclestone hebben echter aangegeven voor 31 januari 2016 met oplossingen te willen komen.

Het voorstel om Todt en Ecclestone dit mandaat te geven is er bijna unaniem door gekomen, geeft de FIA aan. Van de 26 World Motor Sport Council-leden heeft er slechts één tegen gestemd.

Andere beslissingen
De World Motor Sport Council heeft nog een reeks andere beslissingen genomen, zoals een verhoging van het aantal tokens dat motorleveranciers met ingang van 2017 tot hun beschikking krijgen voor het maken van omvangrijke veranderingen aan hun krachtbronnen. De FIA besliste eerder al het aantal tokens voor 2016 gelijk te houden aan dat voor 2015, op 32. In 2017 zakt dit naar 25, terwijl het in 2018 naar 20 gaat en in 2019 naar 15. Eerder lag het aantal voor 2017 op 20, voor 2018 op 15 en voor 2019 op 3.

Een andere wijziging, maar dan voor 2016, is dat bandenleverancier Pirelli per raceweekend niet langer twee slickcompounds meeneemt, maar drie. Iedere coureur krijgt dertien setjes slicks per weekend, waarvan Pirelli er twee aanwijst voor de race, waarvan er minstens één gebruikt moet worden. Tevens is het zo dat een coureur tijdens een race minstens twee van de drie door Pirelli meegenomen slickcompounds moet gebruiken. Coureurs die Q3 van de kwalificatie halen, moeten daarin bovendien minstens één van te voren door Pirelli aangewezen setje van de zachtste banden gebruiken. Deze bepalingen gelden niet als het regent en er intermediates of regenbanden gebruikt zijn.

De World Motor Sport Council heeft verder bepaald dat er voortaan ook tijdens vrije trainingen virtuele safety car-fases gehouden mogen worden om tijdverlies te beperken door niet telkens de rode vlag uit te hangen als ergens een auto gestrand is. In de race mag daarnaast voortaan direct na een virtual safety car gebruik worden gemaakt van DRS. Afgelopen seizoen was dat nog niet zo.