De World Motor Sport Council heeft nog een reeks andere beslissingen genomen, zoals een verhoging van het aantal tokens dat motorleveranciers met ingang van 2017 tot hun beschikking krijgen voor het maken van omvangrijke veranderingen aan hun krachtbronnen. De FIA besliste eerder al het aantal tokens voor 2016 gelijk te houden aan dat voor 2015, op 32. In 2017 zakt dit naar 25, terwijl het in 2018 naar 20 gaat en in 2019 naar 15. Eerder lag het aantal voor 2017 op 20, voor 2018 op 15 en voor 2019 op 3. Een andere wijziging, maar dan voor 2016, is dat bandenleverancier Pirelli per raceweekend niet langer twee slickcompounds meeneemt, maar drie. Iedere coureur krijgt dertien setjes slicks per weekend, waarvan Pirelli er twee aanwijst voor de race, waarvan er minstens één gebruikt moet worden. Tevens is het zo dat een coureur tijdens een race minstens twee van de drie door Pirelli meegenomen slickcompounds moet gebruiken. Coureurs die Q3 van de kwalificatie halen, moeten daarin bovendien minstens één van te voren door Pirelli aangewezen setje van de zachtste banden gebruiken. Deze bepalingen gelden niet als het regent en er intermediates of regenbanden gebruikt zijn. De World Motor Sport Council heeft verder bepaald dat er voortaan ook tijdens vrije trainingen virtuele safety car-fases gehouden mogen worden om tijdverlies te beperken door niet telkens de rode vlag uit te hangen als ergens een auto gestrand is. In de race mag daarnaast voortaan direct na een virtual safety car gebruik worden gemaakt van DRS. Afgelopen seizoen was dat nog niet zo.
FIA geeft Todt en Ecclestone krachtig mandaat

2 december 2015
De World Motor Sport Council heeft nog een reeks andere beslissingen genomen, zoals een verhoging van het aantal tokens dat motorleveranciers met ingang van 2017 tot hun beschikking krijgen voor het maken van omvangrijke veranderingen aan hun krachtbronnen. De FIA besliste eerder al het aantal tokens voor 2016 gelijk te houden aan dat voor 2015, op 32. In 2017 zakt dit naar 25, terwijl het in 2018 naar 20 gaat en in 2019 naar 15. Eerder lag het aantal voor 2017 op 20, voor 2018 op 15 en voor 2019 op 3. Een andere wijziging, maar dan voor 2016, is dat bandenleverancier Pirelli per raceweekend niet langer twee slickcompounds meeneemt, maar drie. Iedere coureur krijgt dertien setjes slicks per weekend, waarvan Pirelli er twee aanwijst voor de race, waarvan er minstens één gebruikt moet worden. Tevens is het zo dat een coureur tijdens een race minstens twee van de drie door Pirelli meegenomen slickcompounds moet gebruiken. Coureurs die Q3 van de kwalificatie halen, moeten daarin bovendien minstens één van te voren door Pirelli aangewezen setje van de zachtste banden gebruiken. Deze bepalingen gelden niet als het regent en er intermediates of regenbanden gebruikt zijn. De World Motor Sport Council heeft verder bepaald dat er voortaan ook tijdens vrije trainingen virtuele safety car-fases gehouden mogen worden om tijdverlies te beperken door niet telkens de rode vlag uit te hangen als ergens een auto gestrand is. In de race mag daarnaast voortaan direct na een virtual safety car gebruik worden gemaakt van DRS. Afgelopen seizoen was dat nog niet zo.
Gerelateerd nieuws


FIA legt nieuwe technische regels voor om porpoising in 2023 te verminderen
09 augustus 2022 13:10 - Nieuws

Alfa Romeo ziet verbeterpunt voor rolbeugel na horrorcrash: ‘Huidige tests wellicht niet genoeg’
24 juli 2022 13:00 - gpfrankrijk2022

Mercedes en McLaren willen dat FIA ‘voet bij stuk houdt’ met omstreden wijzigingen aan vloer
23 juli 2022 10:30 - gpfrankrijk2022
Laatste Formule 1 nieuws
-
Zo zien de nieuwe motorregels voor 2026 er uit
-
Magnussen blij met ‘enorm voorrecht’ om weer in de Formule 1 te racen
-
Binotto trots op sterke Ferrari-krachtbron: ‘Grootste stap vooruit in 25 jaar’
-
Button zou verdwijnen Spa van kalender betreuren: ‘Een van de beste circuits’
-
De Vries en Van der Zande bijgeschreven op Nationaal autosportmonument Zandvoort
Paddockpraat – De podcast van Formule1.nl
Meest gelezen
-
4:03 PM
‘Verstappen en Lambiase stellen auto soms in 15 minuten af’
-
8:39 AM
Marko: ‘Verstappen is de beste coureur die Red Bull ooit heeft gehad’
-
12:45 PM
Marko: ‘We hebben het contract van Gasly onnodig financieel verbeterd’
-
9:30 AM
Mario Andretti baalt van ‘erg beledigende’ opmerkingen over F1-plannen van zoon
-
8:20 PM
Verstappen over schade: ‘Als Lambiase het zegt, is het veilig: hij zou me niet in gevaar brengen’