Vanaf 2020 beschikken de coureurs over een extra MGU-K. De FIA heeft definitief toestemming gegeven aan de teams om drie exemplaren van de MGU-K te mogen gebruiken voor het 22 races tellende seizoen.

Sinds de introductie van de V6-motoren met hybride systemen in 2014 waren er al limieten voor het aantal onderdelen dat in een seizoen gebruikt mocht worden. Door de jaren heen zijn de limieten strikter geworden om zo kosten te besparen. Voor het seizoen 2014 dat 19 races telde mochten de teams vijf exemplaren van elk onderdeel gebruiken.

In 2019 mochten de teams met 21 races niet meer dan drie exemplaren van de MGU-H, krachtbronnen of turbo’s gebruiken, terwijl de limiet voor de MGU-K op twee stond. De teams wilden dit al veranderen aangezien er volgend jaar een recordaantal van 22 races op de kalender staat. De FIA World Motor Sport Council heeft ingestemd met dit voorstel en dus mogen de teams in 2020 maximaal drie exemplaren van de MGU-K gebruiken.

De MGU-K slaat energie op die anders tijdens het remmen verloren zou gaan in de hitte. Dit onderdeel kan de opgeslagen energie afgeven waardoor de coureur voor een korte tijd over meer vermogen beschikt.

Foto: Motorsport Images