*

0

Formule1

FIA keurt voorlopige kalender 2017 goed
| Eelco den Boer

FIA keurt voorlopige kalender 2017 goed

De World Motor Sport Council van de FIA heeft de voorlopige kalender voor 2017 goedgekeurd. Het seizoen start op 26 maart in Australië en wordt op 26 november afgesloten in Abu Dhabi. 

De volledige kalender:
26 maart: Australië (Melbourne)
9 april: China (Sjanghai)
16 april: Bahrein (Manama)
30 april: Rusland (Sotsji)
14 mei: Spanje (Barcelona)
28 mei: Monaco (Monte Carlo)
11 juni: Canada (Montréal)
18 juni: Azerbeidzjan (Bakoe)
2 juli: Oostenrijk (Spielberg)
9 juli: Engeland (Silverstone)
23 juli: Hongarije (Boedapest)
30 juli: Duitsland (Hockenheim)
27 augustus: België (Spa-Francorchamps)
3 september: Italië (Monza)
17 september: Maleisië (Sepang)
1 oktober: Singapore (Singapore)
8 oktober: Japan (Suzuka)
22 oktober: Amerika (Austin)
5 november: Mexico (Mexico-Stad)
12 november: Brazilië (Sao Paulo)
26 november: Abu Dhabi (Abu Dhabi)

De kalender komt in grote lijnen overeen met die van dit jaar. Vanwege logistieke bezwaren is afgeweken van het oorspronkelijke plan om de Grand Prix van China direct op die van Australië te laten aansluiten. Maleisië en Singapore wisselen van volgorde. Mexico volgt niet langer direct op de Grand Prix van Amerika, maar vormt nu een tweeluik met Brazilië.

De race in Brazilië is net als die in Canada en Duitsland nog wel onder voorbehoud. Brazilië en Canada moeten voldoen aan verbeteringen van de faciliteiten, Duitsland moet de begroting nog rond krijgen. Eigenlijk was de Nürburgring weer aan de beurt om de Grand Prix van Duitsland te organiseren, maar Hockenheim neemt het contract van het noodlijdende circuit over.

Banden
Voor de eerste vijf races (dus tot en met de Grand Prix van Spanje) hebben de teams geen vrije bandenkeuzes, maar levert Pirelli standaard twee sets van de hardste compound, vier medium en zeven zachte. Hiertoe is besloten omdat de teams anders keuzes hadden moeten maken nog voordat ze met de nieuwe banden hebben kunnen testen. De rest van het seizoen gelden dezelfde regels als dit seizoen en mogen de teams zelf de verdeling van de banden bepalen.

De FIA neemt verder maatregelen tegen het opbouwen van een voorraad motorelementen, zoals Lewis Hamilton bijvoorbeeld deed in België. Wanneer er meerdere extra exemplaren worden gebruikt, mag alleen de laatste straffeloos worden gebruikt in het vervolg van het seizoen. Ook worden de regels aangescherpt voor het inkopen van onderdelen en personeel bij andere teams.

De World Motor Sport Council heeft verder de gewijzigde startprocedure voor regenraces bevestigd. Wanneer het te nat is voor een reguliere start, zal achter de safety car worden begonnen totdat de condities veilig genoeg zijn. De safety car zal dan de pits ingaan, maar de auto’s formeren zich dan op de grid voor een reguliere start.

Tot slot benadrukt dat de FIA dat de coureurs het hele seizoen een ‘substantieel hetzelfde’ helmdesign moeten gebruiken, maar dat ze voor één evenement (bijvoorbeeld een thuisrace) een speciaal design mogen gebruiken. Daarnaast mogen coureurs van design wisselen wanneer ze naar een ander team overstappen.


Mocht u één van de bovenstaande Grands Prix bij willen wonen, bekijk dan hier de arrangementen van Ticket+Travel, al meer dan 27 jaar dé reisorganisator voor alle Formule 1-races.

Meer nieuws

Vorig bericht | 28-09-2016 - 15:35 Abiteboul: ‘Misschien waren we te naïef’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 29-09-2016 - 07:20 Sainz blijft kalm maar bevestigt ‘interesse’ van Renault Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen onverstoorbaar naar podium | 50e zege Sebastian Vettel | De magie van Le Mans | Interviews met Wilfred Genee, Honda-chef Yamamoto en vaste paddockklant Mister Moko Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Frankrijk 2018 2018/06/22 12:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit Paul Ricard

  • LocatieFrankrijk

  • Aantal rondes53

  • Afstand per ronde5,861 kilometer

  • Totale afstand309,626 kilometer

Planning GP Frankrijk

  • Begint: 22-6-2018 12:00

    GP Frankrijk 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 22-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 13:00

    GP Frankrijk 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 23-6-2018 16:27

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 23-6-2018 16:48

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 23-6-2018 17:00

    GP Frankrijk 2018 – Startopstelling
  • Begint: 24-6-2018 16:10

    GP Frankrijk 2018 – Race

Circuit Paul Ricard