De internationale autosportfederatie FIA heeft een aantal reglementswijzigingen doorgevoerd voor 2015, waaronder staande herstarts, minder testdagen en een aantal (technische) beperkingen.

De World Motor Sport Council van de FIA kwam donderdag bijeen en heeft besloten met ingang van 2015 onder meer staande herstarts te introduceren, wat betekent dat er – zodra een safety car-fase erop zit – vanaf de grid herstart wordt, in plaats van rollend.

De FIA heeft verder, zoals eerder al aangekondigd, het technische reglement aangepast om ervoor te zorgen dat de lelijke neuzen van de afgelopen jaren er met ingang van 2015 (hopelijk) weer beter uit gaan zien.

Andere eerder uitgelekte wijzigingen, zoals het reduceren van het aantal tussentijdse testdagen van vier naar twee, een langere ‘nachtklok’ tijdens raceweekends en het ingaan van Parc Fermé regels na VT3 in plaats van bij het begin van de kwalificatie, zijn tevens geratificeerd.

Daarnaast worden alle testsessies tijdens het voorseizoen voortaan in Europa gehouden en zal er niet meer naar warmere oorden worden uitgeweken zoals dit jaar het geval was, om zo kosten te besparen.

Andere kostenbesparende maatregelen zijn het reduceren van het aantal windtunnel-uren en het enigszins aan banden leggen van het gebruik van CFD om de auto verder te ontwikkelen. Tevens mag elk team nu elk jaar maar in één windtunnel werken en niet in meerdere.

Een andere restrictie is dat elke coureur met ingang van 2015 – zolang de racekalender niet meer dan twintig Grands Prix telt – nog maar vier motoren per seizoen mag gebruiken, in plaats van de huidige vijf. Het verbod op bandenwarmers is daarentegen geschrapt.

Klik hier voor het volledige overzicht van de reglementswijzigingen.