*

FIA oneens over kritiek op uitloopstrook: ‘Ze willen bestraft worden, en dat gebeurde ook’

Laurens Stade

Laurens Stade

29 juli 2019 16:09

FIA oneens over kritiek op uitloopstrook: ‘Ze willen bestraft worden, en dat gebeurde ook’

De raceleider van de Formule 1, Michael Masi, vindt niet dat de uitloopstrook in bocht zestien van Hockenheim onacceptabel is. Charles Leclerc uitte na de race zijn kritiek op die zogenaamde ‘dragstrip’, omdat hij daar van de baan gleed en crashte. Hij noemde die ‘spekgladde’ uitloopstrook ‘onacceptabel’, maar de FIA is het daar niet mee eens.

Leclerc was niet de enige die in de voorlaatste bocht van de baan schoot. Ook onder andere Lewis Hamilton, Carlos Sainz en Nico Hülkenberg gingen daar te wijd. Voor Sainz liep het nog goed af, terwijl Hamilton schade reed en de race voor Hülkenberg daar ten einde kwam. Het stuk asfalt naast het circuit wordt gebruikt voor dragraces, maar daar lag veel water tijdens de race.

Masi zegt dat de uitloopstrook niet anders is dan de andere uitloopstroken rondom andere circuits. ”De dragstrip ziet er gewoon prima uit. We hadden dat stuk al geïnspecteerd en na de race met alle regen ook, en het was prima. Zelfs Vettel zei dat het normaliter juist een van de plekken met de meeste grip is, en dat niet veel verschilt van andere, geverfde uitloopstroken”, aldus de raceleider.

Op de vraag of het een bericht aan de coureurs was om niet van de baan te gaan, antwoordt Masi: ”Correct. Dat heet nou controle van de track limits!”

Lees ook: Alle incidenten van een knotsgekke Grand Prix van Duitsland op een rijtje

De ‘drag strip’ was kletsnat en was het Waterloo van Leclerc en Hülkenberg. Foto: Motorsport Images

‘Hoort niet in de Formule 1 thuis’
Dat de uitloopstrook bekritiseerd wordt, is voor Masi een verrassing aangezien coureurs klagen dat fouten juist niet afgestraft worden. ”Ze beweren dat het te gevaarlijk is, maar wat wij merken is dat coureurs er blij mee zijn, ook al is het hobbelig. Ze willen bestraft worden voor fouten, en dat gebeurde in dit geval ook. We zagen de andere variant van straffen voor track limits, en dat was het bestraffen van coureurs die te wijd gingen in de eerste bocht”, aldus Masi.

”Je probeert het te balanceren,” vervolgt de raceleider, ”maar de coureurs verdienen lof. Alle twintig coureurs zijn altijd consistent geweest in hun opvattingen over de gevolgen die het moet hebben als je van de baan gaat. Misschien dat ze er direct na een race anders over denken, maar als ik één-op-één gesprekken heb met de coureurs zeggen ze steeds hetzelfde”, aldus Masi.

Leclerc viel uit na een goede inhaalrace door een fout in de voorlaatste bocht. Hij was niet te spreken over de grip op de dragstrip. ”Het was erg glad. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik vind dat het onacceptabel is om dit soort asfalt als uitloopstrook te hebben, vooral niet in de laatste bochten. Mijn fout was niet enorm, en toch had ik totaal geen controle over mijn auto. Dit is geen excuus voor mijn fout, daarvan neem ik alle verantwoordelijkheid op me. Ik ben alleen van mening dat dit soort asfalt niet in de Formule 1 thuishoort”, aldus de teleurgestelde Leclerc.

Lees ook: Wedstrijdleider Masi: ‘Terugkeer grindbakken onwaarschijnlijk’